Fartslek er effektiv trening for alle

0
45
Fartslek er effektiv trening for alle

Fartslek kan være en motiverende form for hurtighetstrening som kan passe for løpere på alle nivå. Lær hvorfor og hvordan du kan trene fartslek effektivt.

Utført på riktig måte er det faktisk mulig å trene fartslek 3-5 ganger hver uke. Det er oftere enn hva de fleste av oss er i stand til når det gjelder løpetrening med høyere intensitet. Fartslek minner mye om hvordan vi «trente» da vi var barn. Fri lek med mye løping. Løperen er nødt til å utforske. Fartslek innebærer at du øker tempoet i perioder, for så løpe rolig i perioder. Dette kan du gjøre strukturert ved at du har faste perioder der du løpe med høy og lav intensitet, eller du kan gjennomføre perioder etter når du føler for det. Fartslek passer for alle, fordi intensiteten ikke er for hard og du får «pauser» mellom hver fartsøkning. Å trene fartslek på grusvei kan være perfekt for nybegynnere som står på terskelen til å gjennomføre løpetrening med høyere intensitet. Fartslek kan passe bra for helt ferske løpere, som kan ha gåpauser imellom fartsøkningene. For denne gruppen løpere kan fartslek få de ut av rutinen med å gå eller jogge i samme tempo hele tiden. Å trene fartslek kan være perfekt for å bygge opp til den distansen de ønsker å konkurrere, enten det er 5 eller 10 km. Fartslek kan også være en overgang til å løpe intervaller, når løpere føler seg klar for det. Gjennom intervalltrening kan løpere komme seg ut av komfortsonen, og øke maksimalt oksygenopptak og bli raskere.

Den viktigste komponenten i fartslek er at du konstant endrer fart. Du kan trene fartslek på følgende måte:

  • Rolig oppvarming i 10 minutter
  • Løping i raskt tempo i 1000-2000 meter
  • Rask gange i 5 minutter
  • Løpe raske, progressive løp på 50-60 meter, inntil du blir sliten
  • Lett løping med 4-5 stigningsløp
  • Raskt løp opp en bakke, med varighet på 1 minutt

Etter endt fartslek skal du ikke kjenne deg utmattet, heller at du har lyst til å løpe mer. Fartslek skal på samme tid ikke være noe «walk in the park». Fartslek bør ikke bli brukt utelukkende som «hvile» fra hardere treningsøkter. Treningen vil kreve fysisk og mental styrke på lik linje med andre typer trening med høyere intensitet.

Relaterte artikler:

Fartslek for nybegynnere

Fartslek for 5 km