Fart på trening for Bergen City Marathon

0
19
Fart på trening for Bergen City Marathon

Hvilken fart du skal på holde når du trener for Bergen City Marathon kan være avgjørende for at du skal ha fullt utbytte av treningen og redusert risiko for skader. Vi lærer deg hvordan!

Fart og intensitet når du trener for Bergen City Marathon

Å holde en fart som til enhver tid er i samsvar med riktig intensitet på trening, er en viktig forutsetning for en jevn og god formutvikling. For mye hard trening vil før eller siden føre til stagnasjon, og i verste fall overtrening eller skader. Det er intensiteten som skal bestemme hvilken fart du skal holde når du trener for Bergen City Marathon, ikke omvendt. Når du blir i bedre form, kan du løpe raskere en ved en gitt intensitet. Selv om intensiteten skal være styrende, kan det likevel være interessant å vite noe om med hvilken fart du kan holde på trening. Det kan du beregne med en løpekalkulator som estimerer farten på din trening for Bergen City Marathon.

Treningskalkulator for å beregne fart på trening

SpurtTraining treningskalkulator lar deg enkelt beregne farten du kan holde når du trener for Bergen City Marathon. Kalkulatoren regner ut farten på trening med lav, moderat og hard intensitet. Legg inn distansen du har løpt eller skal løpe under Bergen City Marathon, og tiden du har løpt på eller forvente å løpe på.

Treningskalkulatoren gir deg estimert fart på trening innenfor 5 kategorier. Løper du Bergen City Marathon på 4 timer, kan det gi følgende fart på trening:

Trening med lav intensitet6:22 min/km
Tempotrening5:19 min/km
Terskeltrening (VO2 maks)4:48 min/km
Trening med maksimal intensitet4:26 min/km
Langdistanseløping7:10 min/km

Husk at intensiteten alltid er bestemmende for hvilken fart du skal holde på trening. Test for å finne farten som er i samsvar med intensiteten du skal holde på trening.

Relaterte artikler:

Fart når du skal løpe Bergen City Marathon

Trene langturer for Bergen City Marathon