Fart når du skal løpe 400 meter
Fart når du skal løpe 400 meter
13. februar 2019
Mat før trening
Mat før trening
13. februar 2019

Fart på tempotrening

Fart på tempotrening. Lær mer om hvilken fart du kan holde når du trener tempotrening uten pause og tempointervaller, og hvordan du kan bruke SpurtCoach for å beregne din fart.

Tempotrening

Tempotrening er det vanlig å gjennomføre på to måter. Du kan trene tempo over en gitt distanse eller tidsrom uten pause, og løper gjerne med en intensitet som veksler mellom moderat til hard, litt avhengig av hvor langt du løper. Denne andre formen for tempotrening kan være tempointervaller. Tempointervaller er mye likt tradisjonell intervalltrening, bare at intervallene er lenger. Tilpassede pauser mellom hvert tempointervall. Tempointervaller kan passe fint for nybegynnere som ikke har trent tempo uten pauser tidligere.

Fart på tempotrening

Farten du holder når du trener tempo, vil ubønnhørlig henge sammen med hvilken intensitet du har når du løper, og hvor stor fart du greier å holde henger sammen med ditt formnivå. Jo bedre form du er i, jo raskere kan du løpe innenfor en bestemt intensitet. Intensiteten bør alltid være styrende for farten din.

Estimere fart med fartskalkulator

Selv om intensiteten alltid bør være styrende, kan det likevel være interessant å beregne farten du kan holde når du trener tempo. Test ut slik at du har en viss formening om med hvilken tid du kan holde ved en gitt distanse. Beregne gjennomsnittsfarten med SpurtCoach. Sett deg fartsmål, ved at du beregner en fart som er litt raskere enn din kapasitet, og trene systematisk for å nå dette fartsmålet.

Spurtcoach

Relaterte artikler:

Beregne fart på langintervall

Sett deg mål med SpurtCoach

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *