Fart på intervaller

F

Fart på intervaller. Lær mer om hvilken fart du skal ha på intervaller, og hvorfor fart alltid bør ses i sammenheng med hvilken intensitet du gjennomfører intervalltreningen.

Hvor fort du skal løpe intervaller

For mange løpere er hvilken fart de skal holde på intervalltreningen viktig, og det er kanskje ikke så rart hvis du trener for å løpe en distanse på en bestemt tid. For å greie det må du trene opp fart og evnen til å holde et bestemt tempo. Men trener du intervaller i en fart som gjør at du trener med for høy intensitet, kan det bidra til at du trenger lenger restitusjonstid, og også øke risikoen for å bli skadet. Det å trene intervaller med for høy fart kan dermed gjøre at du blir i dårligere form heller enn bedre.

Fart på intervallene

Du har riktig fart på intervallene når de blir løpt med med den intensiteten du ønsker. Trener du intervaller med moderat til hard intensiteten, vil farten være i henhold til den intensiteten du løper med. Er du i god form, kan du løpe intervallene med høy fart, og er du i dårlig form vil farten følgelig være lavere. For at du skal vite noe om fart på intervaller når du skal gjennomføre intervalltrening, må du ta utgangspunkt i ditt formnivå og legge opp intervalltreningen deretter.

Bruk VDOT kalkulator for å finne din fart på intervallene

VDOT er en måling av løpsform og blir beregnet ut hvilken tid du har løpt en viss distanse. Formelen er utarbeidet av dr. Jack Daniels en anerkjent løpetrener. VDOT nummeret reflekterer en gjennomsnittlig løpers maksimale VO2 nivå. I de fleste tilfeller er VDOT mer nyttig enn maksimal VO2, fordi den reflekterer faktisk formnivå, heller enn en måling av VO2 i et labratorium. Jack Daniels’ løpeformel beregner de ideelle treningshastighetene basert på tidligere løpeprestasjoner. Jo raskere du er i et løp, desto høyere tempo må du holde innenfor forskjellige typer løpetrening.

Klikk deg inn på fanen ‘VDOT kalkulator’, og legg inn distanse og tid for et nylig gjennomført løp. Ut ifra disse dataene får du et VDOT nummer, som reflekterer ditt formnivå. Under ‘Løpstider og fart’ får du estimert sluttid og gjennomsnittsfarten du må holde på de mest kjente distansene. Under fanen ‘Hastighet på trening’ får du estimert fart du må holde på forskjellige typer trening; Trening med lav intensitet, tempotrening, terskeltrening, intervalltrening og sprintintervaller.

I denne sammenhengen er det hvilken fart du skal holde på intervalltreningen som er interessant. Gitt at du greier å løpe 10 km på 40 minutter, gir kalkulatoren deg forslag til med hvilken hastighet du kan holde på 400 meter, 1000 meter og 1200 meter. For at farten på denne intervalltreningen skal være mest mulig riktig, er det viktig at du i er i stand til å løpe distansen på tiden du har angitt. Prøv deg frem for å se om angitt fart er i samsvar med den intensiteten du skal løpe intervallene.

RunCulator

Relaterte artikler:

RunCulator

Hvor mange kalorier forbrenner du når du løper

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg