Fart på 1000 meter intervaller

0
67
Fart på 1000 meter intervaller

Trener du 1000 meter intervaller og lurer på hvor raskt du skal løpe dem? Lær hvordan du kan trene 1000 meter intervaller for best mulig effekt.

Fart og intensitet når du skal løpe 1000 meter intervaller

Hvilken fart du skal holde på 1000 meter intervaller vil i stor grad være bestemt av intensiteten du skal ha når du løper intervallene. 1000 meter intervaller blir vanligvis løpt med høy intensitet, og hvor raskt du løper med en gitt intensitet vil avhenge av ditt formnivå. Det er alltid intensiteten som skal være styrende for farten. Bryter du mot dette prinsippet, risikerer du å trene for hardt, med stagnasjon og skader som en mulig konsekvens.

Strategi for å løpe 1000 meter intervaller

Hvilken strategi du skal bruke når du skal løpe 1000 meter intervaller kan variere, men målet bør uansett være å disponere kreftene på en måte som gjør at du løper best mulig på alle intervallene du har planlagt. Det gjør du best ved å løpe 1000 meter intervaller progressivt raskere. Øke intensiteten gradvis for hvert intervall du løper. Ta det ekstra rolig det første intervallet. Det kan ofte det være det mest krevende intervallet fordi du ikke har kommet skikkelig i gang ennå, og det føles tungt. Etter hvert vil det antakelig gå lettere og lettere, selv om intensiteten blir høyere og høyere.

Tid når du løper 1000 meter intervaller

Sett deg et tidsmål for hvor lang tid du ønsker å bruke når du løper 1000 meter intervallet, men som samtidig er et realistisk mål for hva du kan oppnå. Intensiteten vil som nevnt tidligere bestemme hvilken fart du kan løpe med, og farten vil være avgjørende for hvilken tid du kan løpe 1000 meter intervaller på.

Hvor mange 1000 meter intervaller

Hvor mange 1000 meter intervaller du skal løpe, vil i stor grad avhenge av ditt formnivå og med hvilken intensitet du løper intervallene. Jo hardere du løper 1000 meter intervallene, jo tøffere blir det for hvert intervall. Det kan være stor forskjell på å løpe 6×1000 meter intervall sammenlignet med å løpe 10×1000 meter intervall. Velg derfor antall repetisjoner ut fra hvor hardt du planlegger å løpe dem, og hva du faktisk er i stand til å løpe.

Relaterte artikler:

1000 meter intervaller

800 meter intervaller