Fart når du skal løpe Bergen City Marathon

0
17
Fart når du skal løpe Bergen City Marathon

Hvilken fart du skal holde når du skal løpe Bergen City Marathon vil være viktig for å vite hvordan du skal disponere kreftene gjennom løpet. Lær hvordan du skal beregne fart på maraton!

Hvilken fart du skal holde på Bergen City Marathon

Det kan være krevende å vite hvilken fart du skal holde når du skal løpe Bergen City Marathon. Maraton er langt og mye kan skje som vil påvirke farten du er i stand til å holde gjennom drøyt 42 kilometer. Selv om du har greid å holde en viss fart over lengre distanser på trening, er det ikke sikkert du greier å holde denne farten når du skal løpe Bergen City Marathon. Faktorer som temperatur og dagsform vil også påvirke farten du er i stand til å holde. Når du skal legge en strategi for hvilken fart du skal holde på Bergen City Marathon, kan du ta utgangspunkt i en fart som er noe lavere enn det du vet du er god for. Noen vil kanskje mene at dette er en defensiv løpsstrategi, men det du «taper» kan du ta igjen i fullt monn mot slutten av løpet. Et maratonløp er ikke gjort unna i første del av løpet, men den siste, drøye mila. Svir du av for mye krutt de første kilometerne, får du definitivt svi for det den siste mila. En annen strategi er å gjennomføre et kortere testløp på 10 kilometer eller halvmaraton, og bruke tiden du får på dette testløpet for å predikere hvilken sluttid det tilsvarer. Da kan du bruke en løpekalkulator som estimerer sluttiden din på maraton.

Estimere sluttid på maraton

SpurtCompare ekvivalenskalkulator lar deg enkelt estimere sluttid på Bergen City Marathon, basert på tiden du bruker på en kortere distanse. Velg distansen du har løpt og hvilken tid du fikk på denne distansen.

Er du kvinne og løper du 5 km på 25 minutter, kan det tilsvare en sluttid på maraton på 3 timer, 58 minutter og 39 sekunder. Løper du halvmaraton, kan en estimert sluttid på være 1 time, 54 minutter og 49 sekunder. Er du mann og løper 10 km på 40 minutter, kan det tilsvare en estimert sluttid på maraton på 3 timer, 5 minutter og 6 sekunder. Som en kuriositet kan du se hvor raskt du kan løpe sammenlignet med verdensrekorden innenfor distansen du løper.

Relaterte artikler:

Halvmaraton treningsprogram for Bergen City Marathon

Treningsprogram for Bergen City Marathon