Fart når du skal løpe 5 km

F

Fart når du skal løpe 5 km

Fart når du skal løpe 5 km. Lær mer om hvordan du kan beregne fart du kan trene med og løpe 5 kilometer. 

Hastighet når du skal løpe 5 km

Med hvilken hastighet du greier å løpe 5 kilometer, henger ubønnhørlig sammen med ditt formnivå. Det kan du trene opp slik at du blir i stand til å løpe en raskere 5 km. For å se din formutvikling kan det være interessant å teste hvor raskt du kan løpe en 5 km før og etter en treningsperiode. 

I denne artikkelen vil du lære mer om hvilken fart du kan holde når du skal løpe 5 km, og hvordan du kan beregne farten du skal trene med og holde når du løper 5 km. 

Beregne 5 km fart ut ifra nåværende formnivå

Ta utgangspunkt i farten du greier å holde på en 5 km. Du kan enten gjennomføre et testløp på egenhånd, eller delta i et 5 km løp. Har du en pulsklokke med GPS, vil den enkelt beregne fart og tid på distansen. Alternativt kan du bruke SpurtCoach, som enkelt kan beregne fart og tid ut ifra 5 km distanse.

Beregne 5 km fart med SpurtCoach

Bruk SpurtCoach løpekalkulator til å beregne tid og fart på 5 km. For å beregne din fart på 5 km, legg inn tiden du løper på og 5 under distanse, og kalkulatoren vil regne ut din fart. Husk å velge kilometer som enhet under distanse og fart. 

SpurtCoach

Løper du 5 km på 22:30, vil gjennomsnittsfarten din være 4 minutter og 30 sekunder per km. Da er dette farten på 5 km ut ifra ditt nåværende formnivå. Målet ditt bør være trene på en måte som øker din aerobe kapasitet og fart på distansen, over en bestemt treningsperiode. 

Du bør ha noe å strekke deg etter, og kan ha som mål å øke gjennomsnittsfarten til 4:20 per km. Bruk SpurtCoach for å beregne hvor lang tid du bruker på 5 km med denne hastigheten. Legg inn fart og distanse for å kalkulere tiden på 5 km. Med denne farten på 5 km, blir tiden 21:40. Bruk SpurtCoach for raskt og enkelt å beregne tid og fart på 5 km. 

Trene opp fart til 5 km

Når du har satt deg et mål for med hvilken fart du skal løpe 5 km, kan planlegge hvordan du vil trene. Du bør trene variert der du veksler mellom å løpe med lav, moderat og hard intensitet for 5 km. Husk at hovedvekten av treningen alltid bør være lav, med så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden i løpet av en uke. Resterende trening kan bli gjennomført med moderat til hard intensitet.

Beregne farten du skal trene med for 5 km

Når du har et treningsprogram for 5 km, der du varierer med hva du trener og hvilken intensitet, kan du bestemme farten du skal holde når du trener. Husk at du alltid må holde en fart som er i samsvar med intensiteten du skal trene med. Det gjelder for all trening med varierende intensitet. Bruk SpurtCoach løpekalkulator for å beregne farten du kan holde med lav, moderat og hard intensitet, og justere denne farten, slik at den er i samsvar med gjeldende intensitet. 

Fart når du skal løpe 5 km

Farten du skal holde når du trener for 5 km og tenker holde når du konkurrerer i 5 km løp, bør alltid være i samsvar med ditt formnivå. Du bør trene variert for å øke aerob kapasitet og bli raskere på distansen. SpurtCoach er et nyttig verktøy du kan bruke for å beregne hva farten din kan være når du skal trene med varierende intensitet, og som du kan justere med tanke hvilken intensitet du er i stand til å holde. 

Relaterte artikler:

Effektiv trening for å løpe 5 km på 30 minutter

Trene for å løpe 5 km under 20 min

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt Av Spurt

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg