Fart når du løper langturer

0
188
Fart når du løper langturer

Fart når du løper langturer. Lær mer om hvilken fart du kan holde når du løper langturer, og hvordan du enkelt kan beregne farten når du har tid og distanse.

Med hvilken fart du kan trene langturer

Farten når du trener langturer vil som regel være relativt lav, og det henger sammen med at intensiteten også ofte vil være lav når du løper langturer. Unntaket er når du gjennomfører raske langturer, der deler eller hele langturen blir gjennomført i et høyere tempo. Å vite hvilken fart du kan og bør holde på langturer kan være interessant, og vil henge sammen med hvilken intensitet du gjennomfører langturene.

Finn ditt tempo på langturer

Test ut for å finne ut med hvilken fart du kan løpe langturer. Rolige langturer bør ikke ha et høyere tempo enn at du kan snakke vanlig mens du løper, og raske langturer vil vanligvis bli gjennomført med moderat intensitet. Det er sjelden du løper med hard intensitet på langturer, men det kan være aktuelt når du avslutter en langtur.

Beregne fart på langturer

Bruk SpurtCoach for å kalkulere fart på langturer, med utgangspunkt i tiden du bruker og hvor lange langturene er. Dersom du har som mål å øke farten noe på langturen, kan du ha forsiktig økning i hvor raskt du løper per kilometer, men det må ikke gå på bekostning av at intensiteten blir for høy.

SpurtCoach

Relaterte artikler:

Tren opp utholdenheten når du løper rolige langturer

Treningsintensitet på langturer