Får ikke sove stress

0
138
Får ikke sove stress
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Stress påvirker ofte søvnkvaliteten og varigheten. Stress og mangel på søvn kan begge ha alvorlig innvirkning på fysisk og mental helse.

Eksperter anbefaler at folk sikter mot 7-9 timers søvn om natten, avhengig av alder og andre faktorer. For lite søvn kan føre til søvnunderskudd som resulterer i fysiske og psykiske helseproblemer. Den nøyaktige rollen til søvn er ikke klar, men forskning har vist at den letter et bredt spekter av kroppslige prosesser. Disse inkluderer fysiske endringer, som muskelreparasjon, og mentale oppgaver, som konsentrasjon.

Effekter av søvnmangel

Vedvarende søvnmangel kan øke risikoen for hjertesykdommer, hjerneslag og depresjon. Å ikke få nok søvn kan føre til et negativt humør, lavt energinivå, konsentrasjonsvansker og generelt manglende evne til å fungere som vanlig. Mangel på søvn kan ha alvorlige konsekvenser i noen tilfeller, for eksempel hvis en person kjører eller bruker tungt maskineri når han er trøtt. En og annen natt med dårlig søvn vil sannsynligvis ikke forårsake skade, men vedvarende søvnmangel kan øke risikoen for flere kroniske helsetilstander.

Personer som får mindre enn 7 timers søvn per natt økt risiko for følgende forhold:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


  • fedme
  • hjertesykdom
  • diabetes
  • hjerneslag
  • depresjon
  • gikt
  • nyresykdom

Selv om en rekke faktorer kan forårsake disse forholdene, kan søvnmangel bidra til deres utvikling.

Koblingen mellom stress og søvn

Stress har mange negative konnotasjoner, men det er en respons som har utviklet seg hos mennesker og dyr for å la dem takle viktige eller farlige situasjoner. Hos mennesker kan stress føre til at det autonome nervesystemet (ANS) frigjør hormoner, som adrenalin og kortisol. Disse hormonene øker hjertefrekvensen for å sirkulere blod til vitale organer og muskler mer effektivt, og forbereder kroppen til å iverksette øyeblikkelig tiltak om nødvendig. Denne reaksjonen er kjent som kamp-eller-flukt-responsen, og var avgjørende for menneskelig overlevelse i de tidligere evolusjonsstadiene. I dag kan problemer som ikke er en trussel for overlevelse, utløse kamp-eller-flukt-responsen. For eksempel problemer på jobben eller problemer i forholdet.

Hva stress gjør med kroppen på lang sikt

Det er normalt å føle seg stresset innimellom, men kroniske følelser av stress kan føre til at nervesystemet opprettholder en økt oppvåkningstilstand i lengre perioder. Å være i denne tilstanden kan påvirke fysisk og mental helse på lang sikt. En effekt av stress er at det kan forårsake søvnmangel. Ofte kan økt årvåkenhet forsinke begynnelsen av søvnen og føre til raske, engstelige tanker som oppstår om natten. Utilstrekkelig søvn kan da forårsake ytterligere stress. I følge en undersøkelse rapporterte 43 prosent av personene i alderen 13–64 år at de lå våken om natten på grunn av stress minst en gang i løpet av den siste måneden.

Å redusere stressnivået for å forbedre søvnen

Ved å senke stressnivået om kvelden før sengetid, kan mange forbedre varigheten og kvaliteten på søvnen. Livsstilsendringene nedenfor kan bidra til å redusere stress:

Mindfulness meditasjon

Mindfulness-meditasjon er en avslapningsteknikk som tar sikte på å gjøre folk mer bevisste på samtiden. Målet er å anerkjenne alle tanker, følelser og sensasjoner som skjer i og utenfor kroppen uten å reagere på dem. Forskning har vist at denne teknikken gir flere fordeler for mental velvære. En gjennomgang av 47 studier, inkludert totalt 3.515 deltagere, fant at mindfulness-meditasjon førte til små til moderate forbedringer i angst, depresjon og stress. Mer forskning av høy kvalitet er nødvendig for å avgjøre om mindfulness fungerer som en klinisk behandling, men det kan være en nyttig hjemmemetode for folk å bruke. Å trene mindfulness i 10–30 minutter før du legger deg, kan være en effektiv metode for å redusere stress og forbedre søvnen.

Trening

Trening kan redusere symptomene på angst og stress. Fysisk trening er et nyttig verktøy for å forbedre mental helse og velvære, samt gi fysiske fordeler. Forskning antyder at effekten av fysisk trening for psykologisk velvære kan gjøre det til en passende behandling for angst og stressrelaterte lidelser, noe som reduserer behovet for annen behandling. En studie publisert i 2017 fant at fysisk aktivitet er effektiv for å redusere symptomene på angst og stress. Ytterligere bevis tyder også på at trening har en direkte innvirkning på å forbedre kvaliteten på søvn hos personer over 40 år med søvnvansker. Å delta i moderat eller høyintensiv fysisk trening, for eksempel en 30 minutters løpetur, kan bidra til å redusere stressnivået og forbedre søvnkvaliteten.

Andre livsstilsendringer

Følgende livsstilsendringer kan også hjelpe noen mennesker med å redusere stressnivået:

  • Tilpasse seg et mer sunn kosthold
  • senke inntaket av koffein og alkohol
  • Unngå å ta hjem eller sjekke e-post om kvelden
  • Søk støtte fra venner og familie

Å redusere stress kan være veldig utfordrende. Det er viktig å identifisere kilden til stresset, som ofte er relatert til arbeid eller et forhold. Selv om disse problemene kan være vanskelige og ta lang tid å løse, er det viktig å fjerne kilden til stress for å bli bedre.

Relaterte artikler:

Kognitiv svikt stress

Høyt kolesterol stress

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!