Får ikke bedre kondisjon

0
211
Får ikke bedre kondisjon

Sist oppdatert

Trener du regelmessig, men får likevel ikke bedre kondisjon? For at du skal få bedre utholdenhet bør du trene variert med vekslende intensitet. Vi lærer deg hvordan!

Trene for bedre kondisjon

Hvis du skal ha en jevn og vedvarende formutvikling med tanke på bedre kondisjon, må du hele tiden utfordre kroppen, og det gjør du best med å variere hvordan du trener. Trener du den samme aktiviteten med samme intensitet, tar det ikke lang tid før kroppen venner seg til denne belastningen, og du vil etter hvert stagnere. For å utsette stagnasjon bør du variere med tanke på hva du trener, hvor mye og med hvilken intensitet. Trener du på denne måten vil du få bedre kondisjon, fordi du hele tiden utfordrer kroppen. Det er ikke snakk om at du skal trene mye mer eller hardere for å få bedre kondisjon, heller at du trener variert og har en gradvis økning i treningsmengden og intensitet, som hele tiden er i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av belastning.

Beste kondisjonstrening

Beste kondisjonstrening kan være utholdenhetsidretter der du bruker de store muskelgruppene, eksempelvis løping, sykling og langrenn. Kondisjonstrening innenfor disse idrettene gi deg bedre utholdenhet, hvis du trener variert og med vekslende intensitet. Trener du løping kan du trene variert med lav, moderat og hard intensitet. Du kan trene rolig løping, fartslek, intervalltrening og tempotrening for å bedre din kondisjon. Ved å velge en effektiv form for kondisjonstrening, kan du raskere få bedre kondisjon, også effektivisere med tanke på hvor mye tid du bruker på trening.

Opprettholde kondisjon

Én viktig faktor er å trene kondisjon for å få bedre kondisjon. En annen viktig faktor er hvordan du skal greie å opprettholde kondisjonen. Det gjør du ved å trene regelmessig. Har du gode rutiner for trening kan du fokusere på å trene variert for å opprettholde kondisjon. Blir det mye av og på trening, bør fokuset ditt ligge på å gjøre trening til en rutine, og det gjør du best ved å trene regelmessig. Aller helst bør du være i fysisk aktivitet hver dag, men kondisjonstrening annenhver dag kan være effektivt for å gjøre trening til en rutine. Treningsøktene trenger ikke være så lange, bare du trener regelmessig.

Trene kondisjon for bedre utholdenhet

Hvis problemet er at du ikke får bedre kondisjon, kan det være på grunn av lite variert trening. Å trene for mye og for hardt kan også bidra til at kondisjonen ikke blir bedre, men heller dårligere. Ha derfor en gradvis økning i treningsmengde som til enhver tid er tilpasset ditt formnivå. Sørg for tilstrekkelig med restitusjon i treningsprogrammet ditt. Ha et langsiktig perspektiv på kondisjonstreningen, og ha som mål å forbedre kondisjonen jevnt over et lenger tidsrom.

Relaterte artikler:

Hvor ofte bør du trene kondisjon

Hvordan trene kondisjon effektivt