Faktorer som har betydning for utholdenhet

0
54
Faktorer som har betydning for utholdenhet
Foto: Asogetti - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Idrettsvitenskap har vist at ytelse i utholdenhetsidretter skyldes en rekke spesifikke fysiologiske egenskaper.

Maksimalt oksygenopptak (VO2 maks)

VO2max er den største hastigheten som oksygen kan transporteres av blodet og konsumeres av en idrettsutøvers arbeidsvev. Enhetene til VO2max er ml / kg / min, og verdiene til noen fremragende idrettsutøvere er (var): Said Aouita (5000 meter løper) – 83,0; John Walker – 82,0; Sebastian Coe – 77,0; Grete Waitz (maraton) – 73,5; Peter Snell – 72,3; Derek Clayton (maraton) – 69.7. Verdiene hos unge, elite mannlige løpere kan være 65-75 ml / kg / min, men hos 60-pluss år mannlige løpere er de rundt 50-55 ml / kg / min, med kvinner omtrent 10% lavere. Svømmere og syklister har vanligvis lavere aerob kapasitet på grunn av mindre involvert muskelmasse som derfor kan ta opp mindre oksygen.

Anaerob terskel

Historisk trodde man (og fremdeles mange trenere og idrettsutøvere) at VO2max var den mest kritiske faktoren i utholdenhetsprestasjoner. Feil! Selv om det er viktig, er det ikke den mest kritiske faktoren når det gjelder ytelse. En langt bedre predikator for utholdenhetsprestasjoner er hvilken brøkdel eller prosentandel av den VO2max som kan opprettholdes i løpet av en begivenhet – som kalles den anaerobe terskelen.

Dette er prosentandelen av atletens aerobe kapasitet som kan brukes i løpetempo – gjerne kalt «vondt men holdbart» -intensiteten. Toppmaratonløpere og landeveissyklister kan opprettholde 80-90% av VO2 maks, mens andre igjen bare kan opprettholde 70-75% av VO2 maks for samme avstand. Med dette tempoet begynner musklene å produsere melkesyre som forstyrrer muskelsammentrekningsprosessen og bremser nedbrytningen av karbohydrater slik at energiproduksjonen kompromitteres.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

For å fremheve viktigheten av den anaerobe terskelen for utholdenhetsprestasjoner, la oss se på en av verdens beste, tidligere maratonløper – australske Derek Clayton. Derek hadde verdensrekorden i over et tiår på 60-70-tallet. Lab-tester viste at Dereks VO2 maks var lavere enn de fleste av hans konkurrenter. Hans anaerobe terskel var imidlertid relativt høyere enn deres, noe som ga ham et forsprang når det gjaldt konkurranse. Historien forteller oss også at han var tøff, og hadde evnen til å presse seg maksimalt.

Utmattelsesmotstand

Dette er evnen til en utholdenhetsutøver å holde tempoet under langvarig utholdenhetsøvelse. En viktig tilpasning til langvarig, utholdenhetstrening med lav intensitet er utmattelsesmotstand. Konseptet med lang sakte avstand og “miles i armer eller ben” lar oss derfor motstå utmattelse.

Teknikk

Dette er oksygenkostnaden som kreves for å opprettholde en bestemt hastighet. Ved å bruke bedre teknikk bruker eliteutholdsutøvere opptil 15% mindre oksygen for å opprettholde et tempo enn fritidsutøvere. Teknikk er avgjørende for å forbedre økonomien. For eksempel bør løpere ideelt sett ha en avslappet overkropp, svømmere gjenoppretter armene på en avslappet måte eller ikke feie armene over kroppen under vannet, og syklister skal ikke kaste på overkroppen og holde seg avslappet i overkroppen. Denne bortkastede energien bruker verdifullt drivstoff og oksygen, men produserer ikke hastighet. Lengre, langsommere løp, sykluser, svømming forbedrer økonomien, det samme gjør trening i et tempo med intervaller der det fokuseres på teknikk mens du jobber hardt i kortere perioder.

Effektiv forbrenning av fett og karbohydrater

Ved høye løpshastigheter er det større avhengighet av karbohydrater enn fett som drivstoff for energiproduksjon. Imidlertid kan godt trente utholdenhetsidrettsutøvere gjøre større bruk av fett som drivstoff under konkurranse enn mindre trente idrettsutøvere, og dermed spare verdifulle lever- og muskelkarbohydrater (glykogen) lager.

Relaterte artikler:

Utholdenhetstrening inne

Hvordan trene anaerob utholdenhet

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!