Få vekk magefettet

0
111
Få vekk magefettet
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Magen har for mange mennesker en tendens til å være et sted der fett samles. Lær hvordan du skal få vekk dette magefettet.

For mye magefett kan være på grunn av:

  • genetikk
  • kosthold
  • betennelsestilstander
  • livsstilsfaktorer

Tålmodighet er nøkkelen når du trener og spiser for å få vekk magefettet, men det er ting du kan gjøre for å optimalisere denne prosessen.

Hvordan få vekk magefett

Øvelser som kardio, yoga og crunches kan tone musklene dine og styrke den nedre delen av magen, men de vil ikke bidra til at du blir kvitt magefettet. Den eneste måten å få mindre magefett er å redusere den totale fettprosenten din. Et kaloriunderskudd hjelper til med dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


Hvordan skape et kaloriunderskudd

Å skape et kaloriunderskudd koker ned til en enkel matematisk ligning: Forbrenner du mer kalorier enn du bruker på daglig basis? Hvis du gjør det, har du et kaloriunderskudd. Forbrenning av 7000 kalorier mer enn du konsumerer tilsvarer omtrent 1 kilo fett. Ved å ha et underskudd på 500 kalorier daglig- gjennom en kombinasjon av kosthold og trening – vil du miste omtrent 500 gram fett per uke.

Kosthold for å bli kvitt overflødig magefett

Å innta flere kalorier enn du forbrenner, kan gjøre det mer sannsynlig at du får en opphopning av visceralt fett. Noen ganger hoper det seg opp rundt magen. Å spise riktig mat kan hjelpe med å øke vekttap. Unngå eller begrense mat som er sterkt bearbeidet og inneholder mye raffinert sukker. Disse matvarene har blitt koblet til ustabilitet i blodsukkeret og betennelse i fordøyelseskanalen. Fokuse i stedet på å legge sunne proteinkilder og fiberkilder til kostholdet ditt. Grønnsaker kan hjelpe deg med å holde deg mett lenger og inneholder mange næringsstoffer.

Disse inkluderer:

  • brokkoli
  • kål
  • blomkål

Protein kan øke din utholdenhet og energi uten å legge til for mye kalorier i kostholdet ditt. Noen proteinkilder inkluderer:

  • hardkokte egg
  • magert kjøtt
  • bønner og belgfrukter
  • nøtter og frø

Unngå eller begrense kunstig søtet drikke, inkludert energidrikker og lettbrus. Hold deg til betennelsesdempende drikke, som usøtet grønn te og vann.

HIIT intervaller

Høyintensiv intervalltrening, også kalt HIIT, har vært knyttet til reduksjon av fett blant voksne. I en studie hadde deltakerne som gjennomførte HIIT-trening tre ganger per uke, lignende resultater som personer som gjennomførte 30-minutters økter med aerob trening med moderat intensitet. Studieforfattere påpeker at det er nødvendig å holde seg til behandlingen på lang sikt for å oppnå vellykkede resultater.

Bestemme deg for øvelsene du skal gjøre – som sprint, burpees, speedbag eller annen aerob trening – og trene med hard intensitet i inntil 1 minutt. Pause i 45 sekunder før du gjentar øvelsen, med så mange repetisjoner som du kan. Gjenta det i en syklus med fem til syv øvelser.

Livsstilsendringer for vekttap

Utover kosthold og trening, er det andre livsstilsendringer du kan gjøre for å bidra til vekttap. Sunne vaner har en tendens til å ha en dominoeffekt. Hvis du kan legge til en eller to sunne endringer i rutinen din, vil det bli lettere å legge til mer etter hvert som tiden går.

Her er noe å vurdere:

  • Drikk mye vann.
  • Trene regelmessig.
  • Øv på å spise oppmerksomhet, og prøv å spise saktere. Å ta deg tid når du spiser kan forhindre deg fra å overspise.
  • Få en god natts søvn når det er mulig. Dårlig søvn øker stressnivået og har vært knyttet opp mot vektøkning.

Relaterte artikler:

Trene bort magefett

Hvordan miste fett

Annonse fra X-LIFE