Få motivasjon til å trene

0
17
Motivasjon til å trene
Foto: Guiseppe Argenziano - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Å være fysisk aktiv hjelper oss å holde oss sunne, og kan også gjøre det lettere å gå ned i vekt. Likevel kan det være krevende å finne motivasjon til å trene.

Hvis du har tenkt å trene, men å trene er nedprioritert, lurer du kanskje på hvorfor. Svaret på dette spørsmålet er forskjellig, for alle fordi det er mange potensielle årsaker til hvorfor folk synes det er vanskelig å bli motivert til å trene.

Barrierer for treningsmotivasjon

Vi er alle kjent med de vanligste årsakene til at vi ikke trener – vi er for opptatt, for slitne, det er for kjedelig. Selv om dette er hva vi forteller oss selv, kan de virkelige grunnene til at vi ikke er motivert til å trene, stikke litt dypere.

Trening passer ikke med din stillesittende livsstil

Å leve i dag krever ikke så mye bevegelse. Mange bruker dagene på å jobbe foran datamaskinen. Netter blir brukt på å se på TV, være på sosiale medier eller spille online spill. Vi trenger ikke å være aktive for å få ting gjort.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Trening blir sett på som krevende

En annen grunn til at du kanskje ikke er motivert til å trene, er fordi du ser på det som krevende. Du har sett bilder av mennesker som sliter med å komme seg gjennom treningen, og du vil ikke ha slike kamp selv.

Finn din motivasjon til å trene

Trening kan dreie seg om å bevege kroppen, men det første steget er å bevege tankene dine. Å komme forbi dine mentale sperringer kan åpne for nye ideer, nye holdninger og en fornyet motivasjon for å trene.

Anerkjenn hvor du er

Tidligere hadde vi flere grunner til å bevege. Folk måtte klippe gress, vaske opp for hånd og gå til skolen. Mens vi har hjelp med mange av disse oppgavene i dag, er det fordelaktig å huske at disse moderne bekvemmelighetene kan bidra til helseproblemene våre hvis vi lar dem ta over.

Anerkjenne trening som et must

Hvis du vil bli sunn, er trening ikke noe du kommer utenom. Ingen piller, kosthold eller kirurgiske inngrep kan erstatte det å være aktiv. Så i stedet for å se på trening som et valg, forplikt deg til å gjøre det til en nødvendig del av hverdagen, som å spise og pusse tennene.

Gi treningen mening

For noen mennesker er trening et middel til et mål. Det er en måte å gå ned i vekt eller å få en mer tonet kropp. Fremtidige mål er fine, men det er en annen del av ligningen som, når det mangler, som det gjør vanskelig å holde seg til trening på sikt: formålet. Med andre ord, treningsøktene dine må ha en hensikt, et formål, uansett om du noen gang når målet ditt. Å jobbe for et mål er ikke nok til å holde oss aktive og motiverte. Trening må bety noe her og nå, uavhengig av hva slags mål du har.

Gjør det som føles best for deg

Når det kommer til trening, er det viktig å velge det som passer best for deg. Altfor ofte innebærer den vanlige ideen om trening å bli med i helseklubber, trene med kondisjonsapparater og ta treningstimer.

Her er noen gode nyheter – du har friheten til å gjøre hvilke aktiviteter du liker. Hvis du hater treningsstudioet, trenger du ikke gjøre det for å komme i form. Hvis du hater repetisjon og kjedsomhet på tredemøller, kan du prøve andre ting som basketball eller en spinningklasse.

Det er utallige måter å trene på, så vær ikke redd for å tenke utenfor boksen. Det kan være boksing, Muay Thai (Thai boksing), fotturer, terrengsykling eller dans. Finn ut hva du liker og gå for det.

Trening i hverdagen

Mens du vurderer treningssperrene dine, hvorfor ikke begynne å jobbe mot en mer aktiv livsstil? Du trenger ikke å snu hele livet på hodet. Ta heller små steg for ha en sunnere livsstil.

Ha mer fysisk aktivitet i din daglige rutine. Hvis du liker å holde ting enkelt, kan du ta flere turer gjennom dagen eller legge til noen runder ekstra neste gang du handler på kjøpesenteret. Når du er klar, gå over til mer treningsøkter for å øke hjertefrekvensen og bygge muskler.

Relaterte artikler:

Motivasjon til å trene

Hvordan få energi og motivasjon

Annonse fra MILRAB