Etappetrening for Holmenkollstafetten

0
240
Etappetrening for Holmenkollstafetten

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre etappetrening for Holmenkollstafetten, for at du skal du komme raskest mulig gjennom din etappe av stafetten.

Etappetrening når du skal løpe Holmenkollstafetten

Forhåpentligvis har du fått en etappe i Holmenkollstafetten som passer deg, eller kanskje ikke. Det er ofte de sterkeste løperne som får de lengste og tyngste etappene, som de opp Besserud. Uansett hvilken etappe du skal løpe under Holmenkollstafetten er det viktig at tilpasser treningen med tanke på vanskelighetsgrad. Etapper med mye stigning kan kreve at du gjennomfører bakkeintervaller tilpasset lengden på stigningen du har i den aktuelle etappen. Hurtighetstrening gjennom korte og lange intervaller kan bidra til å øke din aerobe kapasitet og gjøre deg raskere. For de lengste etappene kan tempointervaller og tempotrening gjøre deg bedre i stand til å løpe i et høyere tempo over et lenger tidsrom. For de kortere etappene kan sprintintervaller være viktig for bedre å kunne stå distansen helt ut når beina er fulle av melkesyre.

Hvordan gjennomføre etappetrening for Holmenkollstafetten

Begynn å trene for Holmenkollstafetten i god tid. Den spesifikke treningen for kan gjerne begynne 8-12 uker før stafetten. I forkant av den spesifikke treningen, bør du ha en lenger periode med basistrening, som kan være 12 uker eller mer. Holmenkollstafetten gir deg en løypeprofil for hver enkelt etappe, som gjør det enklere for deg å få en oversikt over hvor det er flate partier, stigning eller går nedover. Ut ifra løypeprofilen for akkurat din etappe kan du planlegge hvordan du skal legge opp treningen. Har du en flat løype som ikke er alt for lang, vet du at du må trene opp hurtighet, eksempelvis ved at du sprintintervaller og kortintervaller, med innslag av langintervall. Har du en løype som går opp ned, bør du trene tempo i løyper som er tilnærmet lik etappen du skal løpe under Holmenkollstafetten. Etapper som går nedover vil blant annet kreve at du trener på å løpe raskt i nedoverbakker. Tilsvarende vil etapper som opp Besserud kreve at du gjennomfører variert motbakketrening.

Relaterte artikler:

Trening for Holmenkollstafetten

Sprintintervaller for Holmenkollstafetten

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her