Estimere fart på intervalltrening med SpurtCompare

0
62
Estimere fart på intervalltrening med SpurtCompare

Lær mer om hvordan du kan bruke SpurtCompare ekvivalenskalkulator for å beregne hastighet på trening du gjennomfører for en bestemt distanse.

Hvordan estimere fart med SpurtCompare

Legg inn ønsket distanse, tid og kjønn for å kalkulere ekvivalente treningstider for distansen du ønsker.

Legg inn tiden du vet du kan gjennomføre en bestemt distanse på. Som eksempel kan vi legge inn halvmaraton distanse, med en sluttid på 1 time og 40 minutter. Trykk ‘Enter’ eller ‘Shift’ for få ekvivalente treningstider for distansen.

Ut ifra resultatene du får for halvmaraton på 1 time og 40 minutter, kan du gjennomføre kortintervall og langintervall, tempotrening eller fartslek. Ut ifra en sluttid på halvmaraton på 1:40 kan du trene 1000 og 800 meter intervaller, med en fart på henholdsvis 3:36 og 3:46 minutter per km. Du kan gjennomføre kortintervaller på 100, 200 og 400 meter, med en hastighet på henholdsvis 2:44, 2:44 og 3:05.

Tilpasse fart etter intensitet

Ekvivalenskalkulatoren estimerer farten etter distanse og tid, og tar ikke hensyn til intensitet. Derfor er det veldig viktig at du justerer farten etter hvilken intensitet du skal holde. For å finne dine pulssoner kan du bruke en Karvonen kalkulator, som vil estimere dine pulssoner du kan trene etter.

Relaterte artikler:

Trene med SpurtCompare

Hvor raskt løper du