Er vannmelon lavkarbo

Vannmelon er en deilig og forfriskende godbit sommertid. Du lurer kanskje på om vannmelon kan passe inn i lavkarbodietten, et spisemønster som innebærer å begrense karbohydratinntaket og spise en høy mengde sunt fett i stedet.

I tillegg til å fremme hydrering takket være det høye vanninnholdet, er det en god kilde til flere næringsstoffer, inkludert vitamin C og A. Dessuten inneholder vannmelon flere antioksidanter, for eksempel lykopen, som kan være knyttet til forbedret hjertehelse og lavere risiko for visse kreftformer.

Gitt at lavkarbodietten er svært restriktiv og krever streng overholdelse for å maksimere resultatene, anses mange frukter som forbudte, noe som får noen til å synes det er noe utfordrende å følge.

Karbohydratinnhold i vannmelon

Fordi de fleste frukter er høye i karbohydrater, kan de som følger lavkarbodietten bare nyte dem i små mengder. Men sammenlignet med andre typer frukt har vannmelon relativt lite karbohydrater. Faktisk inneholder 1 kopp (152 gram) vannmelon i terninger omtrent 11,5 gram karbohydrater og 0,5 gram fiber, noe som betyr at den har omtrent 11 gram netto karbohydrater.

Relatert: Karbohydrater i vannmelon

Netto karbohydrater er et begrep som brukes for å beskrive antall karbohydrater i en del av maten som absorberes av kroppen. De beregnes ved å trekke gram fiber fra gram totale karbohydrater.

Hvorvidt vannmelon kan passe inn i et lavkarbo kosthold avhenger av hva annet du spiser i løpet av dagen. På en 2000-kalori diett, kan du begrense karbohydratinntaket til bare 100 kalorier, eller 25 gram, per dag. Derfor kan en enkelt porsjon vannmelon ta opp nesten halvparten av den daglige tildelingen av karbohydrater. Selv om du definitivt kan passe vannmelon inn i en keto-diett, kan det kreve nøye planlegging og kreve at du reduserer porsjonsstørrelsene dine for å holde karbotallet i sjakk.

Relatert: Kalorier i vannmelon

Andre lavkarbovennlige frukter

Å begrense karbohydratinntaket betyr ikke at du trenger å kutte frukt helt ut av kostholdet ditt. Faktisk kan flere frukter lett passe inn i et godt planlagt lavkarbo kosthold.

  • Avokado lav i karbohydrater, men høy i hjertesunt fett og fiber, samt en rekke andre viktige vitaminer og mineraler.
  • Sitroner og lime inneholder også mye lavere karbohydrater enn andre typer frukt.
  • For eksempel inneholder jordbær, bringebær og bjørnebær moderat karboinnhold, men er høyt i fiber, noe som gjør dem lavere i netto karbohydrater.

Relatert: Er vannmelon sunt

Referanser

Om forfatteren