20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Er sykling bra trening

Fordelene med å sykle er nesten like uendelige som landeveiene du snart kan utforske. Lær hvorfor sykling er bra trening.

Hvis du vurderer å begynne å sykle og veier det opp mot andre potensielle aktiviteter, så er vi her for å fortelle deg at sykling for mange kan være det beste alternativet.

Sykling forbedrer mental velvære

En studie viste at personer som hadde en fysisk aktiv livsstil hadde en velværepoeng 32 prosent høyere enn inaktive individer.

Det er så mange måter som trening kan bedre humøret ditt på; det er den grunnleggende frigjøringen av adrenalin og endorfiner, og den forbedrede tilliten som kommer fra å oppnå nye ting (for eksempel å fullføre et sportslig begivenhet eller komme nærmere dette målet).

Sykling kombinerer fysisk trening med å være utendørs. Du kan sykle alene – noe som gir deg tid til å bearbeide bekymringer, eller du kan sykle med en gruppe som utvider din sosiale omgangskrets.

Styrk immunforsvaret ved å sykle

Denne er spesielt relevant under den globale Covid-19-pandemien. Dr. David Nieman og hans kolleger ved Appalachian State University studerte 1000 voksne opp til 85 år. De fant at trening hadde store fordeler for helsen til øvre luftveier – og dermed reduserte forekomsten av forkjølelse.

Folk kan redusere sykedager med omtrent 40 prosent ved å trene aerobt de fleste ukedagene, samtidig som de får mange andre treningsrelaterte helsemessige fordeler. Trening med lav intensitet kan forbedre immunforsvaret vårt ved å øke produksjonen av essensielle proteiner og vekke dovne hvite blodlegemer.

Hvorfor velge sykkelen? Å sykle til jobben kan redusere pendeltiden din og frigjøre deg fra bakterier og tog som er infisert med bakterier.

Sykling fremmer vekttap

Den enkle ligningen, når det gjelder vekttap, er kalorier ut må overstige kalorier inn. Så du må forbrenne mer kalorier enn du spiser for å gå ned i vekt. Sykling forbrenner mellom 400 og 1000 kalorier i timen, avhengig av intensitet og vekt på rytteren. Forutsatt at du liker å sykle, vil du forbrenne kalorier. Og hvis du spiser sunt, bør du gå ned i vekt.

Sykling bygger muskler

Motstandselementet ved sykling betyr at det ikke bare forbrenner fett, det bygger også muskler, spesielt rundt setet, hamstrings, lår og legger. Muskler forbrenner mer kalorier, og folk med høyere prosentandel av muskler forbrenner mer kalorier selv når de er stillesittende.

Syklister har bedre lungehelse

En nylig studie antyder at folk som sykler faktisk blir utsatt for færre farlig forurensning enn de som reiser med bil. Resultatene viste at føreren opplevde fem ganger høyere forurensningsnivåer enn syklisten, samt tre og en halv mer enn rullatoren og to og en halv ganger mer enn de som reiser med buss.

Sykling reduserer hjertesykdommer og kreftrisiko

Sykling øker pulsen og får blodet til å pumpe rundt kroppen din, og det forbrenner kalorier, noe som begrenser sjansen for å være overvektig. Som et resultat er det blant et utvalg av treningsformer som er anbefalt som sunne måter å redusere risikoen for å utvikle store sykdommer som hjertesykdom og kreft.

Sykling har lav belastning

Løping er vektbærende, og derfor er skadefrekvensen høyere. Sykling, i motsetning til løping, er ikke vektbærende.

Når forskere sammenlignet grupper av mosjonister – langdistanseløpere og syklister, fant de at løperne led 133-144 prosent mer muskelskade, 256 prosent mer, betennelse og DOMS, 87 prosent høyere. Selv om sykling er mindre sannsynlig å føre til overbelastningsskader, kan du fremdeles risikere skader.

Du sparer tid med sykling

Sammenlign disse tre opplevelsene:

  • Gå inn i bilen, sitte i trafikken, kø for å komme inn på parkeringsplassen, parkere, betale for å parkere, ankomme
  • Gå til bussholdeplassen, vent på buss, klag på at bussen er for sent, gå på buss (betal), og bruk lang tid på å komme deg i nærheten av dit du skal
  • Hopp på sykkelen, sykle forbi trafikken, lås sykkelen, fremme

Korte reiser bidrar massivt til det globale forurensningsnivået, og involverer ofte en hel del meningsløs stirring på støtfangeren foran. Sykle, så sparer du bensin og penger på offentlig transport, samt tid.

Relaterte artikler:

Sykling forbrenning

Hvilke muskler trenes ved sykling

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE