Er sykling bra for ryggen




INNTIL 50% RABATT!


Sykling er en populær treningsform og er et godt alternativ for mennesker som har problemer med korsryggsmerter.

Sykling er mindre belastende på ryggraden enn mange andre treningsformer, for eksempel løping eller aerobic. Stasjonær sykling er spesielt skånsom mot ryggraden, og spinningtimer kan være et godt treningsalternativ uten å forårsake for mye stress på ryggen. Liggende sykling, kan også hjelpe de med smerter i korsryggen, som føler seg bedre i en tilbakelent stilling.

Selv om sykling kan være et godt treningsalternativ for de med eksisterende ryggsmerter, kan det også forårsake ryggsmerter hvis de ikke gjør det riktig.

Hvordan sykling kan forårsake ryggsmerter

Dårlig holdning på sykkelen kan belaste ryggen. Å lene seg, med ryggen buet og hodet opp, kan belaste både rygg og nakke. Å sykle i ulendt terreng kan krumme og komprimere ryggraden, noe som også kan føre til ryggsmerter. En dårlig tilpasset sykkel og svake kjernemuskler kan også bidra til ryggsmerter for en syklist.

Hvordan forebygge ryggskader fra sykling

Sykling trenger ikke å være belastende på ryggen, hvis du gjør det riktig. Følg disse tipsene for å forhindre ryggsmerter mens du sykler.

  • Velg riktig sykkel. Velg den beste sykkelen for ditt formål. For eksempel, hvis du er en mosjonist, trenger du ikke en racingsykkel. En sykkel med høyere, rettere styre vil gjøre at du sykler med en mer oppreist holdning, og større dekk kan gi bedre støtdemping. Å kjøpe en sykkel med en slags fjæring eller annet støtdempende tilbehør kan også bidra til å redusere ryggsmerter og skader.
  • Kjøp fra en sykkelbutikk, i stedet for et varehus, slik at du kan velge en riktig utstyrt sykkel. Hvis du velger en som er for stor for deg, vil du bøye deg for å nå styret, noes som kan føre til ryggsmerter. En ekspert kan justere høyden og vinkelen på setet og styret, noe som gir minst belastning på ryggen.
  • Etter å ha valgt sykkelen, ta den med på en lengre tur for å se hvordan ryggen din reagerer. De fleste sykkelbutikker har områder som er spesielt designet for testturer.
  • Opprettholde riktig teknikk når du sykler. Riktig holdning når du sykler er avgjørende hvis du vil unngå ryggsmerter. Prøv å holde ryggen rett, og unngå å slappe av eller bøye skuldrene mens du sykler. Fordele noe av vekten til armene og hendene mens du holder brystet og hodet oppe.
  • Hold armene litt bøyde mens du sykler, slik at overkroppen, i stedet for ryggraden, absorberer noe av vibrasjonene og støtene. Å opprettholde en 90 graders knevinkel på toppen av tråkket er mer effektivt og best for hoftene og korsryggen. I tillegg vil skiftende posisjoner og endring av vinkelen på overkroppen din med jevne mellomrom bidra til å forhindre muskeltretthet.
  • Styrke og strekke. Sykling styrker ikke spesifikt kroppens kjernemuskulatur (buk og ryggmuskulatur), som de fleste leger mener er en viktig komponent for å forhindre korsryggsmerter. Selv om du har sterke bein – en syklists mest åpenbare kraftkilde – kan en svak kjerne bremse deg. Enhver trening som styrker kjernen din, for eksempel planker eller svømming, vil bidra til å redusere potensialet for ryggskader mens du sykler.
  • Styrking av setet og beina kan også bidra til å redusere risikoen for ryggsmerter. Svak og sliten beinmuskulatur kan påvirke en syklists holdning negativt, og sette ham eller henne i fare for ryggsmerter. Å øke styrken i beina og setet før du begynner å sykle, kan redusere risikoen.
  • Å ha en fleksibel rygg, i tillegg til en sterk rygg, er avgjørende for å holde ut den holdningen som kreves for å sykle uten at det fører til overbelastninger. Regelmessig tøyning, kombinert med yoga, kan være en fin måte å holde ryggen på, bli bedre, og unngå ryggsmerter.

Relaterte artikler:

Vondt i kneet etter sykling

Sykle seg i form

Om forfatteren

Spurt Av Spurt

ABILICA

AIRTRACKS!

40% PÅ GARMIN

OPPTIL 50% PÅ SPORTSKLOKKER!