HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Er sushi sunt

Sushi er en tradisjonell japansk rett som er basert på et spesielt utvalg av kornet ris som er lett eddikert og servert med et utvalg av rå eller kokt fisk og grønnsaker. Er sushi så sunt som mange skal ha det til?

Pålegg og fyll kan inkludere rå fisk av sushikvalitet, som laks eller tunfisk, kokt fisk eller skalldyr, tofu, avokado, kylling, grønnsaker og wasabi.

Det er mange varianter av sushi, inkludert:

  • Sashimi-dette er vanligvis skiver av sushi-fisk, som serveres alene uten ris. Det er noen få kokte versjoner av sashimi, inkludert blekksprut, krabbekjøtt og tigerreker.
  • Maki – disse har en tendens til å være sushiruller laget av ris og fyll, for eksempel avokado og laks, og deretter pakket inn i tang. Noen ganger rulles dette deretter i sesamfrø.
  • Uramaki – som makiruller, men risen er på utsiden og tang er på innsiden, pakket rundt fyllet.
  • Temaki – dette er sushi som har blitt brettet til en kjegleform, og som ofte er pakket inn i tang.
  • Nigiri – sashimi som serveres på toppen av et rektangel med ris.

Hva er fordelene med å spise sushi?

En porsjon med sushirullen fra California (6 stykker) gir vanligvis:

  • 225 kalorier
  • 9 gram protein
  • 7 gram fett
  • 38 gram karbohydrater

Sushi kan være et sunt valg, men det avhenger av hva slags kombinasjon av sushiruller du bestiller. Fet fisk som laks og tunfisk inneholder omega-3, som er en essensiell fettsyre. Verdens helseorganisasjon anbefaler å spise 1-2 porsjoner fet fisk i uken, så sushi kan være en deilig måte å nå disse målene på.

Vanlige grønnsaker inkluderer agurk, aubergine og avokado. Auberginer er en god kilde til fiber, vitamin B1 og B6 og kalium. Avokado er en utmerket kilde til enumettet fett og vitamin E.

Tang brukes også i sushi, både som tørkede ark som brukes til å vikle rundt risen (nori) eller i salater (wakame). Tang er rik på fiber og protein, i tillegg til å være en god kilde til mineraler, inkludert jod, jern, sink og vitamin B12.

Hvilke sushiingredienser er ikke like sunne?

Sushi ris blir ofte “klebrig” med en kombinasjon av eddik, sukker og salt, noe som vil øke det totale inntaket av sukker og salt om dagen.

Soyasaus inneholder ofte mye salt, så det er verdt å holde et øye med hvor mye du bruker. Bare en teskje soyasaus kan ha opptil 15% av ditt anbefalte daglige saltinntak.

Noen varianter av sushi eller tilhørende retter er laget med majones eller fritert i røre. Dette kan dramatisk øke nivåene av mettet fett i måltidet.

Bør vi være bekymret for kvikksølvnivået i fisk?

Den største bekymringen med å spise sushi er at den kan inneholde høye nivåer av kvikksølv. En studie av International Journal of Hygiene and Environmental Health fant at blodnivået var høyere i kvikksølv med ukentlig forbruk av visse fisk, inkludert tunfisk og sushi.

Det ser ut til at noen fiskesorter som vanligvis spises inneholder små mengder kvikksølv, med tunfisk og spansk makrell som begge sannsynligvis vil inneholde mer kvikksølv enn laks.

Det er anbefalt at vi spiser minst to porsjoner fisk i uken, hvorav den ene skal være fet fisk. Voksne, inkludert ammende kvinner, bør ikke spise mer enn en porsjon sverdfisk, hai eller marlin i uken, mens barn, gravide og de som prøver å bli gravide bør unngå disse fiskene helt for å forhindre at kvikksølv er et problem for helsen. Gravide kvinner eller de som prøver å bli gravide, bør også være forsiktige med hermetisert tunfisk, og innta ikke mer enn fire bokser med fersk tunfisk per uke på grunn av kvikksølvnivåer.

Hvem bør være forsiktig med å spise rå fisk?

Kvinner som prøver å bli gravide, er gravide eller ammer, og barn under 16 år rådes til å unngå å spise rå fisk som sverdfisk, hai eller marlin da det er disse fiskene som har en tendens til å være høyere i kvikksølv og kan bære økt risiko for matforgiftning.

Enkelte bakteriearter som Salmonella, samt Anisakis- og Diphyllobothrium-parasitter finnes ofte i rå fisk. Hovedreguleringen for dette er at fisk av sushikvalitet fryses for å drepe parasitter før den serveres, men forurensning under tilberedning er fortsatt mulig.

Relaterte artikler:

Vegansk sushi

Kan gravide spise sushi

Om forfatteren

Av Spurt