Er smør sunt

0
36
Er smør sunt
Foto: Megumi Nachev - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Smør i kostholdet har lenge vært gjenstand for kontroverser ernæringsmessig. Mens noen sier at det øker kolesterolnivået og tetter igjen arteriene, hevder andre at det kan være et næringsrikt tillegg til kostholdet.

Heldigvis har det blitt utført mye forskning de siste årene som evaluerer smørens potensielle helseeffekter.

Hva er smør?

Smør er et meieriprodukt laget av kornende melk, en prosess som skiller fast fett fra væsken, kjent som kjernemelk.

Mange forskjellige typer smør er tilgjengelige, inkludert saltet og usaltet – som hver varierer basert på deres respektive ingredienser og produksjonsmetode. På grunn av den høye konsentrasjonen av fett, har smør en rik smak og kremaktig tekstur. Det fungerer spesielt bra for matlaging med høy varme som stekepanne og steking, og kan bidra til å forhindre at du sitter fast mens du tilfører smak.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!

Ernæringsinnhold i smør

En spiseskje (14 gram) smør gir følgende næringsstoffer:

  • Kalorier: 102
  • Totalt fett: 11,5 gram
  • Vitamin A: 11% av referanse daglig inntak (RDI)
  • Vitamin E: 2% av RDI
  • Vitamin B12: 1% av RDI
  • Vitamin K: 1% av RDI

Selv om smør inneholder mye kalorier og fett, inneholder det også en rekke viktige næringsstoffer. For eksempel er det en god kilde til vitamin A, et fettløselig vitamin som trengs for hudens helse, immunfunksjon og sunn syn. Den inneholder også vitamin E, som støtter hjertehelsen og fungerer som en antioksidant for å beskytte cellene dine mot skade forårsaket av molekyler som kalles frie radikaler. I tillegg inneholder smør veldig små mengder andre næringsstoffer, inkludert riboflavin, niacin, kalsium og fosfor.

En god kilde til konjugert linolsyre

Smør inneholder CLA, en type fett som kan ha kreftbekjempende egenskaper, bidra til å redusere kroppsfett og forbedre immunforsvaret.

Smør inneholder butyrat

Smør inneholder butyrat, en type fett som kan forbedre fordøyelseshelsen, redusere betennelse og støtte vektkontroll i henhold til studier på mennesker og dyr.

Høyt innhold av mettet fett

Smør inneholder en stor mengde mettet fett, som er en type fett som finnes i matvarer inkludert kjøtt og meieriprodukter. Faktisk er omtrent 63% av fettet i smør mettet fett, mens enumettet og flerumettet fett utgjør henholdsvis 26% og 4% av det totale fettinnholdet.

Historisk sett var det ofte antatt at mettet fett var en usunn, tilstoppende arterie av fett, antatt å skade hjertes helse. Likevel har nyere forskning ikke funnet noen sammenheng mellom inntak av mettet fett og helseskader. Mettet fett bør likevel kombineres med en rekke andre hjertesunne fettstoffer som en del av et godt avrundet kosthold.

Faktisk bemerket en gjennomgang av 15 studier at delvis erstatning av mettet fett i dietten med flerumettet fett var forbundet med en 27% lavere risiko for kardiovaskulære hendelser, som er hendelser som forårsaker skade på hjertet ditt.

I henhold til de nyeste retningslinjene anbefales det å begrense mettet fettinntak til mindre enn 10% av de daglige kaloriene dine. Dette betyr at smør kan nytes i moderasjon, men det skal kombineres med annet sunt fett fra matvarer som nøtter, frø, olivenolje og fet fisk.

Smør inneholder mye kalorier

Smør inneholder mye kalorier – omtrent 102 kalorier i en spiseskje. Hvis du ikke gjør andre kostholdsendringer for å ta hensyn til disse overflødige kaloriene, kan det bidra til vektøkning over tid. Teoretisk sett kan det å legge til bare en porsjon smør per dag i kostholdet ditt uten å gjøre noen andre endringer føre til ca. 4,5 kg vektøkning i løpet av et år. Derfor er det best å nyte smør i moderasjon og bytte det inn med andre fettstoffer i kostholdet ditt for å holde kaloriinntaket under kontroll.

Hvor mye smør kan du trygt spise?

Det anbefales å begrense mettet fettinntak til mindre enn 10% av de totale daglige kaloriene dine. For eksempel, hvis du spiser 2000 kalorier per dag, tilsvarer dette omtrent 22 gram mettet fett – eller omtrent 3 ss (42 gram) smør. Derfor er det best å holde seg til 1-2 ss (14-28 gram) per dag, kombinert med andre sunne fettstoffer som olivenolje, nøtter, frø, kokosnøttolje, avokado og fet fisk.

Å spise smør med moderasjon kan være knyttet til en lavere risiko for fedme, diabetes og hjerteproblemer. Imidlertid bør det nytes sammen med andre sunne fettstoffer som en del av et næringsrikt kosthold.

Relaterte artikler:

Er peanøttsmør sunt

Hjemmelaget mandelsmør og cashewsmør

Annonse fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!