HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Er proteinpulver nødvendig

Ja, kroppen din trenger absolutt protein. Spesielt hvis du trener mye, vil du være sikker på at du får riktig mengde i løpet av dagen.

Du kan få rikelig med protein fra hele matvarer, så det vil for de aller fleste være tilstrekkelig for å få nok protein.

Hva er egentlig i proteinpulver?

Proteinpulver er bearbeidede matvarer, laget av mange forskjellige ingredienser. I sin enkleste form kommer de fra melk (myse er et biprodukt) eller eggehviter. Men det finnes også veganske og plantebaserte alternativer, avledet fra soya, hamp, erter og annet. Proteinpulver kan også inneholde tilsatt sukker, kunstige søtningsmidler og smaker, probiotika, vitaminer og mineraler – til og med tilsetningsstoffer som koffein eller kreatin. Så noen proteinpulver er mer bearbeidet enn andre, og noen er bedre for deg enn andre.

Trenger du virkelig proteinpulver?

Det korte svaret: nei. Du kan enkelt få proteinet du trenger fra naturlige kilder, for eksempel egg, kyllingbryst, fisk, bønner, melk, cottage cheese, nøtter, frø og fullkorn. Idrettsutøvere er mer avhengig av proteinpulver fordi de vanligvis trenger mer protein, pluss at det er praktisk. Generelt trenger idrettsutøvere alt fra 0,54 til 0,91 gram per kilo kroppsvekt hver dag, og før og etter trening for å maksimere muskelgjenoppretting og muskelvekst. For eksempel, hvis du løper 50-75 km per uke, vil du kanskje spise sunn, proteinrik mat, sammen med noen karbohydrater. Det kan være 1 kopp vanlig gresk yoghurt med bær og fullkornsprodukter, eller eggerøre og et stykke frukt. Men når du har det travelt, er det lettere å ta en shake eller en bar. Bare husk; Det er aldri en god idé å ta kosttilskudd du ikke trenger, og du vil ikke la ekstra protein bli til overflødige kalorier. Husk også at det finnes proteinpulver som kan være direkte helseskadelig, så kvaliteten på proteinpulveret du inntar vil være helt avgjørende.

Hvordan velge et proteinpulver

Sjekk først at pulveret er sertifisert. Helsemyndighetene regulerer ikke kosttilskudd, og det inkluderer proteinpulver. I en test strøk 4 av 14 proteinprodukter i kvalitetssikringstesten, på grunn av visse produkter som inneholdt kolesterol da ingen ble oppført, 50 prosent høyere natriuminnhold enn det som var oppført, og forurenset med kadmium, et tungmetall som i store mengder kan skade nyrene. Et sertifikat fra en tredjepart er din eneste forsikring om at produktet er testet og faktisk inneholder det som er oppført på pakken.

Deretter ser du på ingredienslisten. Noen proteinpulver inneholder et dusinvis av ingredienser, og kan søtes med sukker eller sukkeralkoholer (som kan forårsake mageproblemer). Selv om de ikke alltid er like enkle å finne, er det best å lete etter et proteinpulver som består helt av proteinkilden – enten det er myse, eggehvite, hamp, peanøttsmør eller noe annet.

Til slutt, vurdere serveringsstørrelser, som ikke alltid er sammenlignbare. En porsjon proteinpulver kan variere fra omtrent en 25-50 gram. Så hvis du vil sammenligne mengden protein, sukker og andre næringsstoffer nøyaktig i flere produkter, må du regne litt.

Og husk, mens mange proteinpulver har 20 gram eller mer protein per porsjon, er ikke mer nødvendigvis bedre – alt musklene dine trenger er 0,1 gram per kilo kroppsvekt eller 20 til 40 gram om gangen. Og du kan enkelt få den samme mengden protein fra hele matvarer og sunne oppskrifter. Høres det ikke mer deilig ut med en sjokolade- og peanøttsmørproteinshake, med gresk yoghurt og peanøttsmør som proteinkilde, heller enn proteinpulver du ikke helt vet hva inneholder?

Relaterte artikler:

Er proteinpulver farlig

Hvor mye protein trenger du

Om forfatteren

Av Spurt