HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Er honning sunt

Honning markedsføres ofte som et sunt alternativ til vanlig sukker. Dette skyldes i stor grad de mange helsemessige fordelene og innhold av antioksidanter. Hvor sunt er honning?

Mens noen hevder at honning kan være en deilig og næringsrik måte å tilfredsstille søtsug på, mener andre at honning ikke er så sunt som noen skal ha det til.

Hva er honning?

Honning er en søt, siruplignende substans som bier produserer fra nektar av blomstrende planter. Biene samler nektar og konsumerer, fordøyer og forbrenner det inne i bikuben for å produsere honning. Honning lagres i vokslignende strukturer som kalles honningkaker, som samles av mennesker gjennom birøkt.

Mange typer honning er tilgjengelige, forskjellige avhengig av plantekilden, ekstraksjonsmetoden og om den er rå eller pasteurisert.

Vanlige typer inkluderer:

  • Kløverhonning
  • Akasiehonning
  • Avokadohonning
  • Bokhvetehonning
  • Blåbærhonning
  • Salviehonning
  • Eucalyptushonning
  • Appelsinblomsthonning
  • Alfalfahonning

Selv om ernæringsprofilen varierer avhengig av typen, har en enkelt spiseskje (21 gram) honning vanligvis 64 kalorier og 17 gram karbohydrater med lite eller ingenting fett, fiber og protein. Den inneholder også flere mikronæringsstoffer, for eksempel kalium, jern og sink – men i spormengder mindre enn 1% av referansens daglige inntak.

Rik på antioksidanter

Honning inneholder mye antioksidanter – som fenolsyrer og flavonoider – og å spise det kan øke antioksidantstatusen i blodet ditt.

Kan gi bedre hjertehelse

Dyr og menneskelige studier tyder på at å bytte vanlig sukker med honning kan bidra til å redusere kolesterol, triglyserider og blodtrykk.

Fremmer sårheling

Honning har antibakterielle egenskaper og kan hjelpe til med å helbrede sår og behandle hudsykdommer som psoriasis, dermatitt og herpes.

Honning er bedre enn raffinert sukker

Selv om honning inneholder mye sukker og kalorier, er det fortsatt et bedre valg enn raffinert sukker. Raffinert sukker gir lite når det gjelder ernæring, gir honning antioksidanter – inkludert fenolsyrer og flavonoider.

I tillegg viste en studie på 48 personer med type 2 diabetes at selv om honning øker blodsukkernivået, kan det hende at det ikke er i samme grad som sukker.

Studier tyder også på at bruk av honning i stedet for bordsukker kan redusere triglyserider, samt totalt og “dårlig” LDL -kolesterol for å støtte hjertehelsen din.

Selv om honning kan være et bedre alternativ enn raffinert sukker, bør det fortsatt konsumeres i moderate mengder for å forhindre negative effekter på helsen din.

Kan bidra til vektøkning

Honning inneholder mye sukker og kalorier, og gir omtrent 64 kalorier i en spiseskje (21 gram). Selv om dette ikke virker så mye, kan til og med noen få porsjoner om dagen føre til at kaloriene øker dramatisk. Over tid kan dette føre til vektøkning – spesielt hvis andre diettendringer ikke gjøres for å ta hensyn til disse ekstra kaloriene.

Honning inneholder også mye sukker, som fordøyes raskt og kan føre til at blodsukkeret stiger og krasjer, noe som resulterer i økt sult og potensiell langsiktig vektøkning. Dessuten knytter forskning konsekvent et høyere inntak av tilsatt sukker med en høyere risiko for vektøkning og fedme.

Høyt sukkerinnhold

Til tross for helsemessige fordeler som kan være forbundet med honning, inneholder den mye sukker – noe som kan være skadelig for helsen din. Faktisk viser studier at dietter med høyt sukkerinnhold kan være knyttet til fedme, betennelse, insulinresistens, leverproblemer og hjertesykdom. Overdreven sukkerinntak kan også være knyttet til en høyere risiko for depresjon, demens og til og med visse typer kreft.

Derfor er den beste måten å dra fordel av de potensielle fordelene knyttet til honning å velge et merke av høy kvalitet og bruke det til å erstatte usunne søtningsmidler, for eksempel mais sirup med høy fruktose eller raffinert sukker. Sørg likevel for å moderere inntaket og bruke det sparsomt for å minimere risikoen for bivirkninger på helsen.

Relaterte artikler:

Frisk uten sukker

Avhengig av sukker

Om forfatteren

Av Spurt