Er druer sunt

0
330
Er druer sunt
Foto: Unsplash
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Når du spiser en drue, får en dose næringsstoffer og antioksidanter som kan hjelpe deg med å holde deg frisk. Lær mer om hvorfor druer er sunt.

Er druer sunt?

Druer er kalorifattige og tilnærmet fettfrie, og har eksistert i tusenvis av år. Når druer modnes på vinstokkene, blir de:

  • gjennomskinnelig grønt
  • svart
  • lilla
  • rød

Noen druetyper har spiselige frø. Andre typer er frøfrie. Frøfrie druer kan være lettere å spise, men druer med frø har en tendens til å være søtere. Frøet i seg selv kan smake litt bittert. Druene finner du i din lokale matbutikk. Vindruer brukes til å lage vin. De er mindre, men har tykkere skinn og større frø.

Her er noen ernæringsmessige fordeler ved å spise druer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Druer er en god kilde til polyfenoler

Alle druesorter inneholder polyfenoler. Polyfenoler er forbindelser som gir druer og visse andre planter livlige farger. De tilbyr også beskyttelse mot sykdommer. Polyfenoler er kjente antioksidanter som hjelper til å bekjempe frie radikaler i kroppen. Drueskinn og fruktkjøttet inneholder flest polyfenoler. De har også de høyeste antioksidantegenskapene. Druer er bra for deg, i stor grad takket være polyfenolinnholdet. Polyfenoler kan bidra til å bekjempe:

  • diabetes
  • kreft
  • Alzheimers sykdom
  • lungesykdom
  • osteoporose
  • hjertesykdom

Druer støtter et sunt hjerte

Spis druer for et sunnere hjerte. Polyfenolene i druer kan bidra til å forhindre hjerte- og karsykdommer. I tillegg til å rense ut frie radikaler, er det antatt at druer har betennelsesdempende virkning, antiplatelet-effekter og støtter endotelial funksjon. Endotelial dysfunksjon er forbundet med risikofaktorer for oppbygging av plakk i arteriene, eller aterosklerose.

Druer støtter øyehelsen

Det å spise druer regelmessig kan bidra til å beskytte forringelse av netthinnen. Dette beskytter mot netthinnesykdommer som makuladegenerasjon.

Druer kan bedre hukommelsen

Forskning viser at frukt som er rike på antioksidanter, bidrar til å redusere oksidativt stress som fører til aldring. I studier økte denne reduksjonen verbal minneytelse og motorisk funksjon. En studie fra 2009 fant at druesaft tatt i 12 uker økte verbal læring hos voksne som hadde et synkende minne, men ikke hadde demens.

Druer kan bidra til å forebygge metabolsk syndrom

Metabolsk syndrom er betegnelsen på en gruppe risikofaktorer som øker risikoen for hjertesykdommer, diabetes og hjerneslag. Disse risikofaktorene inkluderer:

  • en stor midje
  • høye triglyserider
  • lavt HDL-kolesterol
  • høyt blodtrykk
  • høyt blodsukker

Polyfenolrik mat som druer kan beskytte mot metabolsk syndrom. Drue polyfenoler, spesielt druefrø polyfenoler, kan bidra til å forbedre:

  • kolesterolprofil
  • blodtrykk
  • blodsukkernivået

Druer gir vitamin K

Druer er en god kilde til vitamin K. Vitamin K hjelper mot blodpropp. K-vitaminmangel setter deg i fare for blødning. Det kan også øke risikoen for osteoporose, selv om flere studier er nødvendige.

Druer gir deg fiber

Druer inneholder en liten mengde løselig fiber. Dette kan senke kolesterol- og blodsukkernivået. Hvis du har tarmorgjennomgang, kan det å spise mer fiber hjelpe.

Relaterte artikler:

Karbohydrater i druer

Hva er antioksidant

Annonse fra X-LIFE