HØSTSALG!

PÅ KLOKKER, BRILLER, SKO OG TURFAVORITTER!

OPPTIL 50%


Er det sunt å være veganer

Veganisme har blitt enormt populært i nyere tid, men hva betyr det å følge et kosthold uten dyreprodukter for helsen din?

Potensielle helsemessige fordeler ved å bli veganer

  • Veganske dietter har en tendens til å inkludere mer frukt og grønnsaker, som er rike på vitaminer og mineraler og høye i fiber. Å spise mer frukt og grønnsaker kan redusere risikoen for sykdommer som tarmkreft. Veganere har også en tendens til å spise mer fullkorn, soya og nøtter, som alle kan bidra til å beskytte hjertet ditt.
  • Ved å unngå matvarer med mye mettet fett, som rødt kjøtt og ost, kan et vegansk kosthold senke kolesterolet og blodtrykket.
  • Veganske dietter er ofte lavere i kalorier på grunn av mangel på kjøtt og meieriprodukter. Dette betyr at et vegansk kosthold kan være en god måte å gå ned i vekt hvis du er overvektig. Å ha en sunn vekt reduserer sjansene for sykdommer knyttet til overvekt, for eksempel diabetes og hjertesykdom.
  • Et vegansk kosthold kan bidra til mindre trykk på land, vann og energi sammenlignet med et kjøtt- og meierikosthold, noe som gjør det bedre for miljøet. På lang sikt kan flere som blir veganer bidra til bedre helse for samfunnet generelt.

Potensiell helserisiko ved å bli veganer

  • Et godt balansert vegansk kosthold skal gi deg vitaminene og mineralene du trenger, men det kan være en risiko for ernæringsmessige mangler hvis du blir veganer. Dette kan omfatte mangel på kalsium og vitamin B12 og D. Veganere bør være ekstra nøye med å planlegge og balansere kostholdet, og kan trenge å ta kosttilskudd.
  • Alle trenger en rekke proteinkilder i kostholdet vårt for å få den rette kombinasjonen av aminosyrer, som hjelper til med å bygge og reparere celler i kroppen vår. Kjøtt og meieriprodukter er en enkel måte å oppnå dette på, mens veganere må planlegge mer nøye for å få denne balansen riktig. Gode ​​proteinkilder for veganere kan være bønner, frokostblandinger, soyaprodukter og nøtter og frø.
  • Å bli veganer betyr ikke automatisk at du har et sunt kosthold. Du kan være veganer og fortsatt kaker og godteri, og drikke alkohol hver dag! Enten du er veganer eller ikke, er det viktig å følge den anbefalte sunne kostholdsveiledningen for alle, som inkluderer å ha som mål om fem porsjoner frukt og grønnsaker om dagen, og balansere dette med andre viktige matvaregrupper.
  • Barn og gravide må være ekstra forsiktige når de følger et vegansk kosthold, for å sikre at de får riktig ernæring. Leger og ernæringsfysiologer kan gi veiledning om dette.

Prøve ut et mer plantebasert kosthold

Mange av oss kan ha nytte av å spise mer frukt og grønnsaker, og mindre kjøtt og meieriprodukter. Hvis du er inspirert til å spise et mer plantebasert kosthold, er det mange enkle måter du kan prøve det på.

  • Prøv å spise vegansk eller kjøttfritt bare en dag i uken for å høste noen av de positive fordelene.
  • Prøv å begrense rødt kjøtt til en eller to ganger i uken og vær oppmerksom på mengden; en porsjonsstørrelse på kjøttet skal ikke være større enn håndflaten din.
  • Begrens mengden bearbeidet kjøtt som bacon og pølser. For mye mettet fett kan påvirke kolesterolnivået, og potensielt øke blodtrykket.
  • Erstatt rødt kjøtt med kylling eller fisk, som er slankere proteinkilder, eller vurder ikke-kjøttprotein som kikerter, linser og kidneybønner.

Relaterte artikler:

Vegetarianer vs veganer

Hva spiser en veganer

Om forfatteren

SISTE SJANSE!


HØSTKUPP!

Av Spurt

SISTE SJANSE!

SKOBONANZA!

OPPTIL 40% RABATT

ALT AV FRITIDSSKO, LØPESKO OG FJELLSTØVLER!