Er det farlig å gå ned i vekt når man er gravid

0
114
Er det farlig å gå ned i vekt når man er gravid
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Vektøkning er en naturlig del av graviditeten, men er det farlig å gå ned i vekt når man er gravid? Lær mer om du bør gå ned i vekt eller ikke.

Er det farlig å gå ned i vekt når man er gravid?

Kvinner som var overvektige før de ble gravide, kan bekymre seg for hvordan dette kan påvirke graviditeten og lurer på om det er trygt å gå ned i vekt på dette tidspunktet. Når babyen vokser og kvinnens kropp endres, vil hun naturlig gå opp i vekt under graviditeten. Økninger i blodvolum, fostervann og den voksende babyen fører til en ganske jevn vektøkning gjennom hele svangerskapet. I de fleste tilfeller bør kvinner som er overvektige fremdeles gå opp i vekt under graviditet. Imidlertid kan de bruke sikre metoder for å redusere overflødig kroppsfett og unngå mulige vektrelaterte komplikasjoner.

Kan du trygt gå ned i vekt når du er gravid?

I stedet for å gå ned i vekt, anbefaler leger å fokusere på å få i seg nok næringsstoffer og trening under graviditet.
Leger anbefaler vanligvis ikke at kvinner går ned i vekt under graviditet. I stedet oppfordrer de gravide til å fokusere på å få i seg nok næring og trening for å holde seg selv og babyen sunn.

Forfatterne av en metaanalyse fra 2015 gjennomgikk seks studier og konkluderte med at leger generelt ikke bør anbefale vekttap for kvinner med overvekt under graviditet. De antyder at å miste vekt på dette tidspunktet kan øke risikoen for komplikasjoner for babyen. Hvis en kvinne har overvekt før hun blir gravid, kan en lege gi råd om måter å unngå mulige komplikasjoner. Ideelt sett bør en kvinne prøve å gå ned i vekt før hun blir gravid.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Ved å ikke gå opp i vekt under graviditet, vil en kvinne vanligvis miste fettlagrene. Etter graviditet kan hun naturlig ha lavere kroppsvekt enn før hun ble gravid. Noen kvinner kan oppleve at de går ned i vekt uten å ha til hensikt i første trimester av svangerskapet på grunn av kvalme eller morgenkvalme. Kvinner som opplever alvorlig morgenkvalme kan ønske å snakke med en lege om hvordan de kan få i seg nok næringsstoffer. Vektøkning vil vanligvis skje når en graviditet når andre trimester og kvinnen begynner å føle seg bedre.

Trygge måter å håndtere vekt på under graviditet

Å spise et sunt kosthold og utføre regelmessig fysisk aktivitet vil bidra til å øke helsen til babyen. De fleste kvinner trenger 300 ekstra kalorier per dag under graviditet. Dette antall kalorier tilsvarer 2 glass melk eller en proteinbar og et stykke frukt. Svært undervektige kvinner kan trenge å øke kaloriinntaket mer enn dette, mens de som er overvektige kanskje ikke trenger å øke kaloriinntaket i det hele tatt.

Et sunt kosthold og regelmessig fysisk aktivitet vil bidra til å øke den generelle helsen til en gravid kvinne og helsen til babyen. Kvinner kan naturlig miste vekt som et resultat av å gjøre disse livsstilsendringene, men de bør ikke gjøre dem med mål om vekttap.

I tillegg til å fokusere på å spise et sunt kosthold, bør en kvinne snakke med legen sin om fysisk aktivitet under graviditet. Ikke bare forbrenner trening kalorier, men det gir også stresslindrende fordeler. Det er viktig å diskutere trening med helsepersonell, da det kanskje ikke er trygt i visse graviditeter. Selv om retningslinjene kan variere, anbefaler mange eksperter 30 minutters aktivitet per dag de fleste ukedagene, med mindre en lege anbefaler noe annet. Disse aktivitetene kan omfatte turgåing, svømming, sykling og aerobic. Leger anbefaler gravide å unngå kontaktsport og ikke trene i veldig store høyder. I de senere stadier av graviditeten er det også best å unngå øvelser som innebærer å ligge flatt på ryggen, da dette kan påvirke blodstrømmen til fosteret.

Relaterte artikler:

Trening tidlig i svangerskapet

Løping gravid

Annonse fra X-LIFE