Er det farlig å drikke for mye vann

0
321
Er det farlig å drikke for mye vann
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Alle de viktigste systemene i kroppen din er avhengig av vann for å fungere som de skal, men er det farlig å drikke for mye vann?

Hva er overhydrering?

Alle de viktigste systemene i kroppen din er avhengig av at vann fungerer som det skal. Å drikke tilstrekkelige mengder vann hjelper kroppen din:

  • regulerer temperaturen
  • forhindrer forstoppelse
  • skyller ut avfallsstoffer
  • utfører alle viktige kroppslige funksjoner

Er det farlig å drikke for mye vann?

De fleste, spesielt de som trener i varmt vær, er opptatt av å ikke drikke nok vann. Å drikke for mye vann kan imidlertid også være farlig. Overhydrering kan føre til vannforgiftning. Dette skjer når mengden salt og andre elektrolytter i kroppen din blir for fortynnet. Hyponatremia er en tilstand der natrium (salt) nivåer blir farlig lave. Dette er den største bekymringen ved overhydrering. Hvis elektrolyttene dine synker for lavt for raskt, kan det være dødelig. Død ved overhydrering er sjelden, men det kan skje.

Er det forskjellige typer overhydrering?

Det er to hovedtyper av overhydrering:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Økt vanninntak

Dette skjer når du drikker mer vann enn nyrene dine kan fjerne i urinen. Dette kan føre til at det samles for mye vann i blodomløpet.

Kroppen holder på vann

Dette skjer når kroppen din ikke kan kvitte seg med vann ordentlig. Flere medisinske forhold kan føre til at kroppen din beholder vann. Begge disse typene er farlige fordi de skaper ubalanse mellom vann og natrium i blodet ditt.

Hva forårsaker overhydrering?

Overhydrering er en ubalanse av væsker. Det skjer når kroppen tar inn eller holder på mer væske enn nyrene dine kan fjerne. Å drikke for mye vann eller ikke ha en måte å fjerne det på, kan føre til at vann bygger seg opp i kroppen. Dette fortynner viktige stoffer i blodet. Utholdenhetsidrettsutøvere, for eksempel de som løper maraton og triatlon, drikker noen ganger for mye vann før og under et arrangement.

Anbefalt vanninntak for en sunn voksen person er omtrent 9–13 kopper vann per dag i gjennomsnitt. Det er også viktig å huske at vannbehovet varierer med alder, kjønn, vær, aktivitetsnivå og generell helse. Så det er ingen eksakt formel for hvor mye du skal drikke. Vanlige forhold som ekstrem varme, betydelig aktivitet og sykdom med feber. vil alle kreve mer væskeinntak enn gjennomsnittet. Hos en sunn person er urinen en god indikator på hydrering. Blek, gul urin som ser ut er et godt mål. Mørkere urin betyr at du trenger mer vann. Fargeløs urin betyr at du er overhydrert.

Hos friske mennesker har idrettsutøvere den høyeste risikoen for overhydrering. Sportseksperter ved Harvard anbefaler at en logisk tilnærming til hydrering mens du trener er å drikke når du er tørst.

Noen forhold og medisiner forårsaker overhydrering ved å få kroppen til å holde på mer væske. Disse inkluderer:

  • kongestiv hjertesvikt (CHF)
  • leversykdom
  • nyreproblemer
  • syndrom med upassende antidiuretisk hormon
  • ikke-steroide antiinflammatoriske medisiner
  • ukontrollert diabetes

Andre forhold og medikamenter kan forårsake økt vanninntak ved å gjøre deg ekstremt tørst. Disse inkluderer:

  • schizofreni
  • MDMA (ofte kjent som ecstasy)
  • antipsykotiske medikamenter
  • diuretika

Hvem er i faresonen for overhydrering?

Overhydrering er mer vanlig blant utholdenhetsidrettsutøvere som drikker store mengder vann før og under trening. Det er rapportert blant:

  • folk som løper maraton og ultramaraton
  • Ironman triatleter
  • sykling, langdistanse
  • rugbyspillere
  • eliteroere
  • militære
  • turgåere

Denne tilstanden er også mer sannsynlig hos personer med nyre- eller leversykdom. Det kan også ramme mennesker med hjertesvikt.

Hva er symptomene på overhydrering?

Det er ikke sikkert du kjenner igjen symptomer på overhydrering i de tidlige stadiene. Når tilstanden utvikler seg, inkluderer vanlige symptomer som:

  • kvalme og oppkast
  • hodepine
  • endringer i mental tilstand som forvirring eller desorientering

Ubehandlet overhydrering kan føre til farlig lave nivåer av natrium i blodet. Dette kan forårsake mer alvorlige symptomer, for eksempel:

  • muskelsvakhet, kramper eller kramper
  • beslag
  • bevisstløshet
  • koma

Relaterte artikler:

Drikke for mye vann symptomer

Hvor mye vann per dag

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!