Er crossfit bra trening

CrossFit er en form for høyintensiv power fitness (HIPT). Lær mer om hva crossfit er, og i hvilken grad det er bra trening for deg.

En CrossFit-trening kan inneholde dynamiske øvelser som:

  • plyometrisk hopp
  • vektløfting
  • kettlebells
  • eksplosive kroppsvektbevegelser

Crossfit kan forbedre fysisk styrke

De høyintensive, flerledede bevegelsene i CrossFit kan hjelpe deg med å få muskelstyrke og utholdenhet. Å legge til ekstra vekt på treningsøktene dine kan øke muskeløkningen ytterligere ved å legge muskler under stress.

Du kan også kontinuerlig utfordre musklene dine, noe som vil gi musklene litt variasjon. WOD er en signaturdel av crossfit-programmet. Hver dag legges det ut et nytt sett med øvelser. Målet er da å fullføre så mange repetisjoner av hver øvelse som mulig i løpet en bestemt tidsperiode.

Kan hjelpe deg med å forbedre aerob kondisjon

Crossfit med høy intensitet (HIPT). Denne typen trening kan bidra til å øke VO2 max, eller den maksimale mengden oksygen du kan bruke under trening.

Forskning har imidlertid vært delt om både de kortsiktige og langsiktige effektene av crossfit på fysiologiske endringer og aerobe fordeler. Mer forskning er nødvendig for å forstå hvordan crossfit forbedrer aerob kondisjon sammenlignet med andre treningsformer.

Forbedre smidighet, balanse og fleksibilitet

CrossFit-treningsøkter inkluderer ofte funksjonelle øvelser, eller øvelser som etterligner bevegelser du gjør i hverdagen. Funksjonelle bevegelser, for eksempel knebøy, kettlebell sving eller press over hodet, kan bidra til å forbedre smidighet, balanse og fleksibilitet. De kan også redusere risikoen for skader og forbedre livskvaliteten din når du blir eldre.

Forbrenne kalorier og kontrollere vekten

Crossfit-treningsøkter kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier enn andre treningsøkter. I gjennomsnitt vil en kvinne forbrenne 15 til 18 kalorier i minuttet. Du kan også fortsette å forbrenne kalorier i restitusjonsperioden.

Er crossfit trygt?

Crossfit er en treningsform med høy intensitet. Risikoen for skader øker når du øker intensiteten på treningen din eller mengden vekt du løfter.

Noen vanlige skader forbundet med crossfit inkluderer:

  • smerte i korsryggen
  • rotator mansjett senebetennelse
  • Akillessenenitt
  • kneskader
  • Tennisalbue

Hvis du er nybegynner, er det en smart idé å jobbe med en personlig trener som kan sørge for at du gjør øvelsene riktig. Hvis du har feil teknikk, prøver å bevege deg gjennom øvelser for raskt eller løfte mer enn du kan håndtere, kan det føre til skade. Nybegynnere bør øke intensiteten og vekten gradvis til kondisjonsnivået blir bedre.

Crossfit er ikke trygt for alle. Hvis du er gravid og allerede trener crossfit, kan det være greit å fortsette, men sørg for å snakke med legen din først. Hvis du er gravid og nybegynner, bør du vente til etter graviditeten med å starte.

Crossfit er ikke trygt hvis du er skadet eller har andre alvorlige helseproblemer. Sørg for at du konfererer legen eller en fysioterapeut først før du starter med crossfit.

Relaterte artikler:

Hva er crossfit

Hva er crossfit trening

Referanser

Om forfatteren