Enkle treningsøvelser

0
57
Enkle treningsøvelser
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Hvis du er nybegynner og ikke liker å trene, vil du elske denne artikkelen. Hvorfor? Fordi du ikke trenger ta de svette, harde treningsøktene.

Faktisk er enkle treningsøkter for nybegynnere hjemme eller utendørs bedre valg når du bare begynner.

Enkle treningsøvelser forbedrer helsen

Det er også medisinske fordeler med trening med lav intensitet. Forskere har studert hvordan enkle treningsøkter påvirker kroppen. Selv om det har vært mye medieoppmerksomhet til treningsøkter med høy intensitet, forblir enklere økter fortsatt en kjernekomponent i vekttapsprogrammer for mange forskjellige befolkninger, inkludert personer med type 2 diabetes, metabolsk syndrom eller høyt blodtrykk.

Da forskere studerte en gruppe postmenopausale kvinner med metabolsk syndrom, fant de at et program med lavintensiv trening var effektivt for å redusere kroppsfett og hjelpe dem med å redusere blodtrykket og senke glukose- og triglyseridnivået. Siden vekttap ofte er krevende for kvinner etter overgangsalderen, var disse funnene viktige

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


En annen studie utført i Frankrike evaluerte effekten av enkle treningsøkter på kortisolnivået. Kortisol er et hormon som er assosiert med vektøkning i magen når nivåene i kroppen holder seg forhøyede i lange perioder. Studieforfatterne fant at trening med lav intensitet var effektiv for å redusere kortisolnivået i sirkulasjon.

Enkel trening du kan gjøre hjemme

Du har ingenting å tape og så mye å vinne, så hvorfor ikke begynne det enkle treningsprogrammet ditt i dag? Poenget er å gjøre noe, hva som helst på de fleste ukedager. Sett deg et kortsiktig mål om å fullføre tre treningsøkter i løpet av den første uken, og legg deretter til treningsdager gradvis til du gjør en eller annen form for aktivitet de fleste dagene i uken.

Den typen øvelse du velger å gjøre er mindre viktig enn regelmessigheten i treningen du gjennomfører. Men hvis du mangler ideer, er det fem enkle treningsøkter for å komme i gang.

  • Kroppsvektstrening: Du trenger ikke noe spesielt treningsutstyr for å forbrenne kalorier og bygge sterkere muskler. Ta 10–15 minutter å prøve å gjøre 5 push-ups mot en vegg, 5 knebøy ved en stol og 5 gående utfall. Gjenta treningsøvelsene 2–3 ganger.
  • Dans: Sett på litt musikk, ta barna, kjæresten din, eller gå solo og groove i 15–30 minutter. Hvis naboene dine ser deg i vinduet, kan du gi dem noen tips om fordelene med enkel trening og be dem bli med deg.
  • Trening på nettet: Hvis du vil unngå treningsstudioet, kan du trene hjemme. Det er enkelt å gjøre med treningsøkter på nettet. Mange av dem er gratis, og de fleste tilbyr enkle treningsøvelser for nybegynnere. I tillegg kan du dra nytte av å trene i din egen stue.

Relaterte artikler:

Gode treningsøvelser

Treningsøvelser uten utstyr

Annonse fra MILRAB