Energigivende næringsstoffer

0
40
Energigivende næringsstoffer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Du bør alltid gi deg selv en ny sjanse til å bli sunnere og gå ned i vekt en gang for alle. Lær mer om hva du bør spise av energigivende og sunn mat.

Timing er alt

For at matvarer skal gi deg den sårt tiltrengte energien, må du spise riktig mat til rett tid. Det finnes ikke noe verre enn å hoppe over måltider. Kroppen din trenger drivstoff, akkurat som en bil. Hvis du ikke gir den det, vil kroppen din bryte ned muskelvev for så å generere energi fra det. Og målet ditt for vekttap er å øke kaloriforbrenning og mager kroppsmasse, ikke redusere den.

La aldri tanken din gå tom. Det er veldig viktig å opprettholde et normalt blodsukker, og den beste måten å oppnå dette på er å spise regelmessige, sunne måltider. Dette vil hjelpe deg med å opprettholde muskler, som forbrenner mer kalorier enn fett. Men ikke overdriv. Overspising kan være like ille som det å gå sulten. Inntak av store mengder mat stimulerer insulinproduksjon og avsetning av fett.

Utfordringen er å få i deg sunne snacks, slik at du ikke går i lange perioder uten drivstoff. Mat som kombinerer komplekse karbohydrater og magert protein – som mager ost og fullkornkjeks, hel frukt og en håndfull nøtter, eller en lett granolabar, er gode matvarer for energi. Ha slik mat lett tilgjengelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Gi kroppen din nok energi

Karbohydrater, proteiner og fett i maten gir kalorier til energi som kroppen din trenger. Vitaminer og mineraler gir ikke energi. De er imidlertid involvert i prosessen med å omdanne næringsstoffer til energi, og er en viktig del av et sunt kosthold. Karbohydrater er kroppens foretrukne form for drivstoff, fordi det raskt kan omdannes til glukose for energi. Å spise en lett matbit med karbohydrater rett før trening er en god idé for rask energi. For mer langvarig energi, spis protein sammen med karbohydrater for å redusere hastigheten kroppen din absorberer dem. Men vær sikker på at du ikke inkluderer for mye fett.

Enhver mat med kalorier vil gi deg energi; matvarer med høyt fettinnhold stimulerer imidlertid produksjonen av serotonin, et hjernekjemikalie som kan få deg til å føle deg trø og sliten. Så varierte måltider som inneholder små mengder sunt fett, sammen med protein og komplekse karbohydrater, er grunnlaget for energigivende næringsstoffer.

Høyoktan mat

De beste energigivende næringsstoffene finner du i mat som er rik på komplekse karbohydrater, proteiner, antioksidanter, fiber, vitaminer, mineraler og andre helsefremmende stoffer. Disse matvarene sammen med små mengder sunt fett gir et balansert kosthold som garantert gir deg nok energi gjennom hele dagen.

Nedenfor har du noen få av de energigivende matvarene som vil gjøre kroppen din godt. Så lenge du ikke spiser dem i overkant, vil disse matvarene få deg til å føle deg lettere.

  • Blåbær
  • Bønner
  • Cantaloupe
  • Jordbær
  • Mango
  • Spinat
  • Laks
  • Nøtter
  • Te
  • Tomater
  • Soya
  • Meieriprodukter med lite fett
  • Havregryn
  • Helkorn
  • Sitrusfrukt
  • Paprika
  • Søtpoteter

Start nå med å spise små, hyppige, sunne måltider, og kjenn hvor mye bedre du har det. Du får energi, og det gjør at du kan møte hver dag med en fornyet følelse av optimisme og entusiasme.

Relaterte artikler:

Hva er næringsstoffer

Hvilke næringsstoffer gir energi

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-