Endorfiner trening

0
34
Endorfiner trening

Sist oppdatert

Studier har lenge antydet at trening utløser frigjøring av endorfiner i hjernen. Nyere forskning antyder imidlertid at denne effekten er avhengig av treningsintensitet.

Endorfiner kan variere etter treningsintensitet.

Forskere fant at voksne som deltok i en times høyintensiv intervalltrening (HIIT), opplevde en betydelig økning i endorfiner, sammenlignet med de som deltok i en time mindre krevende fysisk aktivitet.

Gjeldende retningslinjer antyder at voksne bør delta i minst 150 minutter med aerob aktivitet med moderat intensitet, eller 75 minutter aerob aktivitet hver uke for å forbedre eller opprettholde fysisk helse. Men fordelene med trening er ikke bare fysiske. En rekke studier har vist at trening kan øke humøret og bidra til å lindre angst og depresjon. Slike effekter er delvis tilskrevet frigjøring av endorfiner utløst av trening. Endorfiner er peptider produsert av hjernen som binder seg til hjernens opiatreseptorer, noe som reduserer oppfatningen av smerte og utløser følelser av eufori.

Moderat vs hard trening

Forskerne forsøkte å avgjøre om det er forskjeller i frigjøring av endorfiner som svar på konvensjonell aerob trening og HIIT, som er en form for trening som omfatter korte intervaller med svært høy intensitet, avbrutt av korte perioder med mindre krevende aktivitet. 22 friske menn, som alle var mellom 21 og 36 år, deltok i studien. På to separate dager fullførte mennene en times aerob trening med moderat intensitet og 1 time HIIT-trening. Forskerne målte frigjøring av endorfiner hos hvert individ etter hver økt, samt etter en hvileperiode. Stemningen til hver deltaker etter gjennomføringen av hver treningsøkt ble også vurdert.

Forskerne fant at HIIT førte til en betydelig økning i frigjøring av endorfiner hos mennene. Dette skjedde i områder av hjernen assosiert med smerte, belønning og følelser, inkludert thalamus, insula, orbitofrontal cortex, hippocampus og fremre cingulate cortex. Videre fant teamet at HIIT forårsaket negative følelser hos testdeltakerne, noe som også var assosiert med en økning i endorfinfrigjøring.

Endorfiner og trening

Ved veldig høy treningsintensitet ser frigjøring av endorfiner ut til å være knyttet til økte negative følelser og smerter, og kan være nødvendig for å håndtere den følelsesmessig og fysisk krevende utfordringer. Imidlertid kan slike negative følelser motvirke ytterligere trening. Etter aerob aktivitet med moderat intensitet rapporterte mennene følelser av glede og eufori, som de fant tilsvarte frigjøring av endorfiner. Ved moderat treningsintensitet kan behagelige sensasjoner forårsaket av mulig frigjøring av endorfiner fremme vanlig trening. Totalt sett mener forskerne at deres studie kaster lys over hvordan forskjellige intensiteter av trening påvirker frigjøring av endorfiner.

Medicalnewstoday.com

Relaterte artikler:

Styrketrening hjemme nybegynner

Migrene og trening