En ny joggebølge

0
344
En ny joggebølge

En ny joggebølge. Lær mer om joggebølgen som brer om seg i Norge, hvordan det hele startet og hvordan du kan bli en del av den nye joggebølgen.

Joggebølge i Norge

Hvorfor løper vi, og hva kan være årsaken til at det i dag er flere enn noen gang som jogger? I dag er det mange flere som jogger enn det de gjorde for 20 år siden. I følge Statistisk sentralbyrå trener åtte av ti minst én gang i uka, og prosentandelen av de som jogger er doblet i perioden fra 2001 til 2013, fra 20 til 40 prosent.

Joggebølgen startet i USA på 70-tallet

Trenden med å jogge startet i USA på 70-tallet, og nådde Norge på 80-tallet. Legenden Frank Shorter var viktig for denne joggebølgen. USA oppdaget at de hadde løpere som gjorde det bra på langdistanseløp. Det har blitt sagt at maraton i Munchen OL regnes som oppstarten på joggebølgen, og Frank Shorter vant dette løpet. I Norge har Grete Waitz løpet vært viktig for utbredelsen av joggebølgen i Norge. Løpet ble først arrangert i 1984 med 2500 deltakere, og ti år etter var det med 47000 løpere. Etter det var antall løpere avtagende, noe vi også kunne se i andre mosjonsløp. Interessen for jogging går i bølger, og ikke 2002 og 2003 var det ikke nok deltagere, slik at Oslo maraton ikke ble arrangert. Denne trenden er i ferd med å snu, og joggebølgen er i ferd med å nå nye høyder i dag. Mange har igjen oppdaget løping og jogging som den fantastiske treningsformen det er, og funnet frem joggeskoene. Omtrent halvparten av deltakerne i Oslo maraton er kvinner, noe som er en viktig årsak til at joggebølgen er tilbake.

Motivasjon for trene løping regelmessig

Det kan være vanskelig å si eksakt hva det er som motiverer folk til å trene løping regelmessig, men det at det er effektiv trening, krever lite utstyr og er enkelt å komme i gang kan være viktige årsaker. Før var kanskje løping en mer traust aktivitet for spesielt interesserte. I dag er det mye mer trendy å jogge. GPS og annet teknologisk utstyr kan også ha bidratt til å gjøre løping mer motiverende. For at en joggebølge skal vare, er det viktig at starte opp treningen med utgangspunkt i eget formnivå, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet. Mange som starter å jogge er topp motiverte i begynnelsen, og setter seg ofte urealistiske mål. Målene bør være ambisiøse, men på samme tid realistiske. Det er viktig at treningsmengde og intensitet er i samsvar med hva kroppen tåler av belastning.

Relaterte artikler:

Jogging for nybegynnere

8 ukers treningsprogram for nybegynnere

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her