En enkel plan for løping

0
344
En enkel plan for løping
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Løping kan ofte ha et ufortjent dårlig rykte. Det er det slutt på nå, for her får du en enkel plan for løping som kan gjøre deg også til en dedikert løper.

Det enkle er ofte det beste – også for løping

Løping er en av de enkleste og mest effektive treningsformene vi har, og havner ofte på svartelista over trening mange ikke ønsker og dermed styrer unna. Oppfatninger som at løping er kjedelig og for hardt går igjen, og kan ofte spores tilbake til feiltrening. Mange andre igjen lar seg styre av myter rundt løping, uten at de kanskje ikke har gitt løping en skikkelig sjanse. Det enkle ved løping er plutselig ikke så enkelt lenger, og terskelen for å trene løping har blitt enda høyere. Slik kan vi ikke ha det. Å trene løping effektivt er enklere enn du kanskje tror.

Sett deg mål for hva du ønsker å oppnå med løping

Målet eller målene dine er det som skal drive deg fremover når du skal trene løping. Det kan være at du skal fullføre eller løpe en distanse på best mulig tid. Husk at målene må være spesifikke, slik at de enkelt lar seg måle. Sett deg realistiske, men også ambisiøse mål. Ha kortsiktige og langsiktige mål for hva du ønsker å oppnå med løpingen.

Følg et enkelt og fleksibelt treningsprogram

Ut fra målene du har satt deg, må du ha et enkelt og fleksibelt treningsprogram som gjør at du kan nå målene dine. Fleksibelt i den forstand at du enkelt gjøre endringer om nødvendig (ikke nedjustere målene!!). Treningsprogrammet forplikter, og gjør det enklere for deg å gjennomføre treningen du skal. Treningsprogrammet gjør det også enklere å trene riktig, for at du skal ha en best mulig formutvikling.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Trene løping med lav intensitet

Mange løpere trener for mye med for høy intensitet, og det uten at de kanskje er klar over det selv. For løping er hardt! For mye trening med for hard intensitet, kan gjøre deg i dårligere form, ikke bedre, og i verste fall kan du bli overtrent eller skadet. Gladnyheten for alle løpere er at det aller meste av treningen skal være med lav intensitet. Ha klart for deg hva trening med lav intensitet er. Det er løping i snakketempo. Om det betyr at du må gå og jogge, så gjør du det. Hvis du synes det er vanskelig å løpe mye med lav intensitet, så tenk at du gjør det samme som toppløpere. De trener også mye med lav intensitet. Løpetrening med lav intensitet bygger opp aerob utholdenhet, og gjør at kroppen din gradvis tåler økt belastning.

Trene løping med moderat intensitet

Når du har bygd opp en viss grunnform, kan det være at du ønsker større utfordringer. Da kan det være på tide å legge inn noe trening med moderat intensitet. Trening med moderat intensitet skal ikke være hardere enn at du kan trene over en lenger periode med denne intensiteten. Trening med denne intensiteten kan være fartslek eller tempotrening. Trening med moderat intensitet bør ikke utgjøre mer enn 10-20 prosent av din totale treningsmengde. Pass på at den rolige løpetreningen ikke går over til å bli trening med moderat intensitet. Det kan være fort gjort å overse dette, fordi intensiteten ikke er veldig høy.

Restitusjon når du trener løping

Restitusjon burde være det enkleste for en løper, men kan ofte være det mest krevende. Mange løpere ser på restitusjon som et nødvendig onde, noe du må gjennomføre for å løpe mer. Da kan restitusjon ofte bli en salderingspost der du restituerer for lite. Konsekvensen kan bli et akkumulert behov for restitusjon, med en dårligere formutvikling og i verste fall skader som konsekvens. Ta restitusjon på alvor! Det er når du restituerer at du blir i bedre form, og du blir en sterkere, raskere og mer utholdende løper.

Følg den enkle planen

Du har fått en oppskrift på hvordan du skal trene løping som kan gi deg en god formutvikling og redusert risiko for skader. Å ha en enkel plan for løping kan også øke sannsynligheten for at du trener regelmessig og skaper god kontinuitet i løpetreningen din. Det vil alltid lønne seg å ha et langsiktig perspektiv med løpetreningen din, der de kortsiktige målene er viktige ledd for å nå det endelige målet ditt med løpingen.

Relaterte artikler:

Løping er ofte det beste

Effektiv restitusjon etter trening

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!