Ellipsemaskin trening

0
35
Ellipsemaskin trening
Foto: Adobe Stock

Den elliptiske treneren er en av de mest etterspurte kardioapparatene på treningssentre. Lær mer om hvorfor du bør trene på ellipsemaskin.

Så hva er det med denne maskinen med lite slag som gjør den så populær? Sjekk ut disse 10 fordelene og bestem selv.

Øk utholdenhet og kondisjon med ellipsemaskin

Aerob trening, også kjent som kardio, er en viktig del av en balansert treningsrutine. Når du trener aerobt, må hjertet og lungene jobbe hardere for å gi musklene mer blod og oksygen.

Forbrenne mange kalorier med ellipsemaskin

Hvis du leter etter en måte å knuse kaloriforbrenningen på kort tid, kan du hoppe på en elliptisk trener. Avhengig av hvor mye du veier, kan denne kardiomaskinen forbrenne omtrent 270 til 400 kalorier på 30 minutter.

Legg mindre stress på leddene

Siden føttene dine aldri løftes av pedalene på en elliptisk trener, tilbyr denne maskinen en utholdenhetstrening med lite belastning. En studie fra 2014 viste at en elliptisk trening kan redusere vektbæringen betydelig sammenlignet med løping, jogging og lignende. Med andre ord, med en elliptisk trener, kan du fortsette å trene uten slitasje som vanligvis følger med høyintensiv trening.

Få både en øvre og nedre kroppstreningsøkt

En elliptisk maskin med håndtak er en av få kardioapparater som kan gi deg både trening for over- og underkroppen. Nøkkelen til å maksimere fordelene med trening av overkroppen er å fordele vekten og motstanden jevnt. Med andre ord, bevege armene dine like raskt som du beveger beina.

Forbrenne kroppsfett

På grunn av den høye kaloriforbrenningsevnen, kan en elliptisk trener hjelpe deg med å miste kroppsfett og øke musklene på kortere tid, spesielt hvis du fokuserer på intervaller. For å maksimere fettforbrenningen, må du fokusere på intensiteten på treningsøktene dine.

Målrette mot spesifikke beinmuskler

Du kan endre både motstanden og helningen til fotpedalene på en elliptisk trener. Ved å gjøre dette kan du målrette mot forskjellige muskler i underkroppen, inkludert lår, setemuskler, hamstrings og legger.

Forbedre balansen på ellipsemaskin

Vektbærende trening kan bidra til å styrke beinene dine. Men visste du at det også kan forbedre balansen? Hvis du står rett opp og slipper de elliptiske håndtakene, kan du målrette kjernemuskulaturen og jobbe med balansen. Bare vær sikker på at motstanden og helningen er satt på et håndterbart nivå, slik at du kan bruke den elliptiske maskinen trygt uten å bruke håndtakene.

Opprettholde kondisjon etter skade

Hvis du pleier en skade og ikke kan delta i de vanlige fysiske aktivitetene dine, kan det være en fin måte å bygge eller opprettholde kondisjonen din ved å trene på en elliptisk trener. Siden det er en trening med liten belastning, legger det mye mindre vekt på leddene enn trening med høy belastning, som løping, jogging eller hopping.

Nyt en rekke variasjoner på en ellipsemaskin

Elliptiske maskiner tilbyr vanligvis en rekke forhåndsprogrammerte treningsprogrammer som etterligner klatring og andre tilpassede alternativer som hjelper deg med å få den typen trening du ønsker.

Lær raskt

En av fordelene med en elliptisk trener er at det ikke tar lang tid å lære å bruke den. Selv om læringskurven med denne maskinen er ganske enkel, kan det være lurt å be en personlig trener om veiledning hvis du ikke har brukt det før. De kan gi deg tips om hvordan du bruker maskinen riktig og hvilken type trening som kan være best for at du skal nå dine treningsmål.

Relaterte artikler:

Effekt av å trene med ellipsemaskin

Tabata intervall