Ekvivalenskalkulator for å beregne fart på tempotrening

0
39
Ekvivalenskalkulator for å beregne fart på tempotrening

Lær mer om hvordan du kan bruke SpurtCompare ekvivalenskalkulator for å beregne hvilken fart du skal holde når du gjennomfører tempotrening.

Tempotrening for å øke aerob kapasitet

Tempotrening kan være effektiv trening for å øke aerob kapasitet og evnen til å holde et høyere tempo over tid når du konkurrerer innenfor en gitt distanse. For å vite noe om hvilken fart du skal holde på trening, kan du bruke en ekvivalenskalkulator som gir deg tid og fart basert på tiden du skal løpe distansen på. Gitt at du har som mål å løpe en 10 km på 45 minutter, og legger inn disse verdiene, vil kalkulatoren estimere tid og hastighet på en rekke distanser. Du bruke den estimerte farten på disse når du skal trene tempo.

Beregne fart på tempotrening med SpurtCompare

Legg inn ønsket distanse og tid for å kalkulere ekvivalent tid og fart på en rekke distanser. Husk også å velge kjønn.

Hvis vi bruker eksemplet med 10 km på 45 minutter, kan du velge distansene 2, 3 og 5 km. Hastigheten på disse distansene er henholdsvis 4:04, 4:11 og 4:19 minutter per km. Denne tempotreningen kan du gjennomføre uten pauser. Ønsker du å gjennomføre tempointervaller, kan du trene 1500 meter eller miles intervaller, på henholdsvis 3:55 og 3:57 minutter per km.

La intensiteten styre farten

Kalkulatoren estimerer ekvivalente tider og hastigheter basert på tiden du legger inne for en gitt distanse, og tar ikke hensyn til intensitet. Derfor er det viktig at du tilpasser farten etter den intensiteten du skal gjennomføre.

Relaterte artikler:

Beregne pulssoner med Karvonen kalkulator

Kalkulator for ekvivalente løpstider