Eksentriske øvelser

0
59
Eksentriske øvelser
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Studier viser at eksentrisk trening resulterer i mindre oksygenforbruk, større kraftproduksjon og mindre energiforbruk enn konsentrisk trening.

Eksentrisk styrke refererer til spenning som påføres en muskel når den forlenges. Dette er også når muskelens kraftproduserende kapasitet er mest optimal. Studier viser at eksentrisk trening resulterer i mindre oksygenforbruk, større kraftproduksjon og mindre energiforbruk enn konsentrisk styrking – eller aktiv forkortelse av muskelen. Kraften som produseres av en konsentrisk sammentrekning er alltid mindre enn muskelens maksimale kraft. Under en frivillig muskelsammentrekning er hastigheten på sammentrekningen og evnen til å utøve spenning omvendt relatert. Derfor, jo raskere en muskel trekker seg sammen konsentrisk, jo lavere spenning er den i stand til å generere. Et eksempel på konsentrisk styrking vil være en klassisk bicep-curl mens den eksentriske komponenten vil oppstå når en person senker armen i en rett posisjon (når bicepsmuskelen forlenges).

Relaterte artikler:

Eksentrisk trening

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Eksentrisk trening for hamstrings

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!