Eksentrisk trening for albue

0
464
Eksentrisk trening for albue
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

Eksentrisk trening kan lindre symptomene på tennisalbue. Lær mer om hvordan du kan gjennomføre eksentrisk trening for albue.

Eksentrisk trening og tennisalbue

I de fleste tilfeller forsvinner symptomene på tennisalbue i løpet av ett år uten noen spesiell behandling. For å prøve å få de til å forsvinne før, kan man gjøre strekk- og styrkeøvelser. Den best studerte typen øvelser er kjent som eksentriske øvelser. Målet med disse øvelsene er å strekke og styrke ekstensormuskulaturen i underarmen. Dette er musklene du bruker når du gjør ting som å slå en tennisball med et bakhåndsslag eller sette inn skruer. Du kan snakke med fysioterapeuten eller legen din om hvilke øvelser som passer best for deg.

Hva er eksentrisk trening?

Muskelforsterkende øvelser kan generelt deles opp i konsentriske og eksentriske øvelser. I konsentriske øvelser trekker muskelen seg sammen (strammes) og i eksentriske øvelser slapper muskelen av. Et eksempel på en konsentrisk trening er å holde en vekt i hånden og trekke den opp mot kroppen din. Gradvis å senke vekten igjen er en eksentrisk øvelse. Arbeid sakte mot tyngdekraften som dette styrker musklene.

Eksempel 1: eksentrisk trening for albue

  • Hold en vekt i hånden.
  • Hvil den berørte armen på et bord med håndflaten nedover, slik at hånden din henger utenfor kanten av bordet.
  • Bruk den frie hånden til å bøye det berørte håndleddet så langt du kan mens du løfter vekten.
  • Senk gradvis hånden med vekten i den.
  • Gjenta omtrent 10 til 15 ganger.
  • Etter en kort pause, gjenta dette settet med øvelser to ganger til.

Det er viktig å ikke bruke tunge vekter. Vekten skal være omtrent 30% av den maksimale vekten du kan holde. Lite smerter er greit, men du bør ikke legge for mye belastning på armen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Eksempel 2: Eksentrisk trening for albue

  • Hvil albuen på den berørte armen på et bord, med underarmen oppreist. Drei underarmen slik at håndflaten vender bort fra deg.
  • Hold en hel flaske i den berørte hånden.
  • Senk armen gradvis med flasken, og pass på å ikke bøye håndleddet.
  • La flasken falle i din frie hånd, og flytt den berørte armen tilbake til stående startposisjon.
  • Før flasken fra den frie hånden tilbake til den berørte hånden.
  • Gjenta omtrent 10 til 15 ganger.
  • Etter en kort pause, gjenta denne serien med øvelser to ganger til.
  • Det er best å gjøre styrkeøvelser tre ganger om dagen.

Tøyeøvelser

Målet med tøyeøvelser er å strekke håndleddets ekstensormuskulatur i underarmen. Disse øvelsene anbefales for å forbedre bevegeligheten til arm og håndledd. De kan enten gjøres aktivt eller passivt. Med «aktivt» mener vi at du gjør dem selv. I passive øvelser strekker en fysioterapeut eller treningspartner den delen av kroppen for deg.

Eksempel på tøyeøvelser

  • Strekk den berørte armen ut foran deg, med håndflaten vendt nedover.
  • Slapp av håndleddet slik at hånden kan dingle ned.
  • Bruk den andre hånden din, skyv den berørte hånden ned og trekk den mot kroppen.
  • Hold strekningen i omtrent 30 til 45 sekunder.
  • Ta en pause (ca. 30 sekunder).
  • Gjenta tre ganger.
  • Det anbefales å gjøre disse tøyeøvelsene to ganger om dagen.

Relaterte artikler:

Eksentrisk trening for håndledd

Hvorfor gjennomføre eksentrisk trening

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!