Effektive ryggøvelser uten apparater

0
115
Effektive ryggøvelser uten apparater

Sist oppdatert

Her er 7 ryggøvelser du kan gjøre hjemme, uten utstyr, som vil gi deg en sterkere, mer smidig rygg.

Supermann

Ligg på magen og sakte, løft både armer og ben samtidig, så mye som mulig. Hold denne posisjonen så lenge du komfortabelt kan, og fortsett å se rett frem.

Aquaman

For denne variasjonen av Supermann, løft først høyre arm og venstre ben så mye du kan. Og når du senker disse, løfter du venstre arm og høyre ben. Gjør begge disse bevegelsene så raskt som mulig.

Knebøy

For de som ikke visste det, siden knebøy isometrisk bruker både korsrygg og øvre del av ryggen, er det en effektiv trening for å styrke ryggraden også. Når du beveger hoftene bakover, bøy knærne og hoftene for å senke overkroppen. Gå deretter tilbake til stående stilling.

Kattestrekk

Gå ned på alle fire og trekk pusten dypt. Når du puster ut, skyv magen mot ryggraden, bøy ryggen til taket. Hold denne posisjonen i noen sekunder, og ta deretter ryggen sakte ned til det normale.

Parallellhev

Gå ned på alle fire med håndflatene og knærne i gulvet. Hev høyre bein og venstre arm til skulder nivå. Hold denne posisjonen i noen sekunder mens du ser rett frem. Pass på at du strekker arm og bein godt ut. Ta deretter beinet og armen ned og løft venstre bein og høyre arm.

Planken

Siden det krever at du trener opp muskulaturen i kjernen din, er planken en flott måte å styrke ryggen på, spesielt den nedre delen av den. Avhengig av kondisjonsnivået ditt, gjør enten underarmsversjonen eller den klassiske, og sørg for å se rett frem for ekstra effekt.

Delfinspark

Plasser overkroppen på et bord eller en benk mens du ligger på magen. Løft begge beina samlet i luften så høyt du kan. Hvis det er spesielt tøft å løfte begge bena sammen, gjør du det med ett ben om gangen.

Relaterte artikler:

Ryggøvelser med apparater

Hvordan trene rygg