Effektiv trening

0
112
Effektiv trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Effektiv trening innebærer blant annet å delta i fysisk aktivitet med varierende intensitet, og er en viktig del av å bevare fysisk og mental helse.

Enten folk driver med lett trening, for eksempel å gå en tur, eller aktiviteter med høy intensitet, for eksempel løping eller sykling, gir regelmessig trening mange fordeler for kropp og sinn. Å delta i trening med varierende intensitet hver dag er viktig for å forhindre en rekke sykdommer og andre helseproblemer.

Typer trening og fordeler

Trening er gjerne delt i tre kategorier:

  • aerob
  • anaerob
  • smidighetstrening

Aerob trening

Det er flere typer trening, og de gir en rekke fordeler for helse og velvære. Aerob trening har som mål å forbedre hvordan kroppen bruker oksygen. Det meste av aerob trening foregår gjerne med lett til moderat intensitet over lengre perioder. En aerob trening kan bestå av oppvarming, trening i minst 20 minutter og deretter nedkjøling i 5-10 minutter. Aerob trening bruker stort sett store muskelgrupper.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Aerob trening gir følgende fordeler:

  • forbedrer muskelstyrken i lungene, hjertet og hele kroppen
  • senker blodtrykket
  • forbedrer sirkulasjonen og blodstrømmen i musklene
  • øker antallet røde blodlegemer for å forbedre oksygentransporten
  • reduserer risikoen for diabetes, hjerneslag og hjerte- og karsykdommer (CVD)
  • forbedrer forventet levealder og symptomer for personer med koronarsykdommer
  • stimulerer beinvekst og reduserer risikoen for osteoporose når den er i høy intensitet
  • forbedrer søvnhygiene
  • forbedrer utholdenhet ved å øke kroppens evne til å lagre energimolekyler, som fett og karbohydrater, i muskler

Anaerob trening

Anaerob trening bruker ikke oksygen til energi. Folk bruker denne typen trening for å bygge kraft, styrke og muskelmasse. Disse øvelsene er aktiviteter med høy intensitet som ikke skal vare lenger enn rundt 2 minutter. Anaerobe øvelser inkluderer:

  • vektløfting
  • sprint
  • intensiv og rask hopping med tau
  • intervalltrening
  • isometrisk trening
  • enhver raske utbrudd av intens aktivitet

Mens all trening gir fordeler for hjerte og lunger, gir anaerob trening færre fordeler, for kardiovaskulær helse enn aerob trening og bruker færre kalorier. Imidlertid er det mer effektivt enn aerob trening for å bygge muskler og forbedre styrke. Økende muskelmasse får kroppen til å forbrenne mer fett, selv når du hviler. Muskler er det mest effektive vevet for å forbrenne fett i kroppen.

Smidighetstrening

Smidighetstrening tar sikte på å forbedre en persons evne til å opprettholde kontrollen når han eller hun for eksempel bremser og endrer retning. I tennis, for eksempel, hjelper smidighetstrening en spiller å opprettholde kontrollen over baneplassering gjennom god kontroll etter hvert slag. Mennesker som deltar i idretter som er sterkt avhengige av posisjonering, koordinering, fart og balanse, trenger å trene smidighetstrening regelmessig.

Følgende idretter er eksempler på de som krever smidighet:

  • tennis
  • fotball
  • hockey
  • badminton
  • volleyball
  • basketball
  • fotball
  • kampsport
  • boksing
  • bryting

Tøying og fleksibilitet

Yoga kan bidra til å forbedre en persons fleksibilitet og avlaste stress. Noen øvelser kombinerer tøyning, muskelkondisjonering og balansetrening. Et populært og effektivt eksempel er yoga. Yoga bevegelser forbedrer balanse, fleksibilitet, holdning og sirkulasjon. En yoga-utøver kan skreddersy et kurs for individuelle behov.

Pilates er et annet alternativ som fremmer fleksibilitet og kjernestyrke. Tai chi er også et effektivt alternativ for trening som fremmer rolig tøyning i stedet for intensitet.

Relaterte artikler:

Effektiv trening på tredemølle

Mest effektiv trening

Annonse fra MILRAB