Effektiv trening på tredemølle for nybegynnere

0
84
Trening på tredemølle for nybegynnere

Lær mer om hvordan du som nybegynner starte din løpetrening på tredemølle, og hva du kan trene for å komme i form.

Trene på tredemølle

Når du har liten eller ingen erfaring med å løpe fra før av, kan det å trene på tredemølle være en smart måte å komme i gang med treningen på. Du kan trene inne i behagelig temperatur, og de er enkelt å tilpasse treningen til ditt formnivå. Du kan stille inn tredemølla med ønsket stigning og fart, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet etter hvert som formen blir bedre. Investerer du i en tredemølle du har hjemme, vil det være mye enklere å trene på tidspunkt som passer for deg, og kan på den måten gjøre det enklere å trene i en travel hverdag.

Oppvarming på tredemølle for nybegynnere

Start treningen med rolig oppvarming i noen kilometer, eller 10-15 minutter, før du øker farten og intensiteten noe. Still inn 1-2 grader helning på tredemølla, slik at du kompenserer for manglende luftmotstand. Oppvarmingen gjør muskulaturen varm og smidig, og kan også bidra til å redusere risikoen for skader.

Trening med lav intensitet på tredemølle

Hovedvekten av treningen du som nybegynner gjennomfører på tredemølle, kan være med lav intensitet. Bruk et forhåndsdefinert treningsprogram dersom det finnes, og gjennomføre dette med lav intensitet. Du kan også sette i gang mølla manuelt i en fart som tilsvarer trening med lav intensitet.

Intervalltrening på tredemølle for nybegynnere

Etter hvert når du har bygd opp et treningsgrunnlag, kan du starte trening med høyere intensitet på tredemølla. Å trene intervaller på tredemølla kan være effektiv trening for å bli raskere og øke aerob utholdenhet. Pass på at du ikke har for høy hastighet når du trener intervaller på mølla. Bruk et forhåndsdefinert treningsprogram, eller legg inn intervallene manuelt. Senk farten mellom hvert intervall, slik at du holder gangfart i pausen for å holde muskulaturen i gang. Du kan trene korte eller lange intervaller på tredemølla, og det kan være lurt å starte med de korte og ha gradvis økning i hvor langt du løper intervall.

Relaterte artikler:

Effektiv motbakketrening på tredemølle som får deg i superform

Hastighet på tredemølle