Effektiv trening på 30 min

0
482
Effektiv trening på 30 min
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Effektiv trening på 30 min. Lær hvordan du kan trene effektivt i 30 minutter for å bli sterkere, raskere og mer utholdende.

Effektiv trening i 30 minutter

Å trene effektivt med løping i 30 minutter kan gjøre deg sterkere, raskere og mer utholdende. En halvtime til trening er noe de aller fleste kan sette av tid til, og gjennom variert løping denne halvtimen, er det lite som kan måle seg opp mot akkurat løping.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan trene variert løping med vekslende intensitet, som vil gi deg effektiv trening på 30 min.

Trening i 30 minutter med vekslende intensitet

Å variere med hvilken intensitet du trener løping, vil gi god effekt ut av treningsøkta. Treningen starter med oppvarming med lav intensitet, som forbereder kroppen økt belastning senere i treningsøkta. Avslutt oppvarmingen med 2-3 raske stigningsløp med moderat intensitet, for å forberede kroppen på trening med enda høyere intensitet. I hoveddelen kan du gjennomføre progressiv intervalltrening, som veksler mellom moderat til hard intensitet. Progressiv intervalltrening innebærer at du øker intensiteten gradvis gjennom hele intervallet, og fra ett intervall til det neste.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Trening i 30 minutter

  • 10 minutter oppvarming med lav intensitet. Avslutt oppvarmingen med 2-3 stigningsløp
  • 5 x 1 minutts kortintervall med 1 minutts pause mellom hvert intervall
  • Jogge ned i 10 minutter avslutningsvis

Pausene som er like lange som intervallet, gjør at du får hentet deg inn igjen etter hvert intervall, og gjør at du kan du kan presse deg litt ekstra mot slutten av hvert intervall. Intervalltreningen skal likevel ikke være hardere enn at du føler du har overskudd i etterkant av treningen. Når du jogger ned i etterkant av intervalltreningen, kan det bidra til at avfallsstoffer transporteres raskere vekk fra muskulaturen, slik at du restituerer raskere.

Effektiv trening på 30 min

Denne treningsøkta gir omtrentlig 25 minutter trening med lav intensitet, og 5 minutter trening med moderat til hard intensitet. Det gir cirka 83 prosent trening med lav intensitet, noe som er helt i tråd med anbefalinger om at 80 prosent av treningen skal være med lav intensitet. Dette vil være effektiv trening som får deg i form.

Relaterte artikler:

Effektiv trening for å løpe 5 km på 30 minutter

Effektiv trening på 20 min

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!