Pulssoner for 10 km under 45 min
Pulssoner for 10 km under 45 min
30. november 2018
Hurtig langtur på 18 km
Hurtig langtur på 18 km
3. desember 2018

Effektiv trening på 15 min

Effektiv trening på 15 min. Lær hvordan du kan gjennomføre effektiv og skånsom trening på 15 minutter.

Trene effektivt i 15 minutter

I en travel hverdag kan det ofte være krevende å finne tid til trening. Dersom treningen varer over kortere tid, kan det gjøre det enklere å få trent innimellom andre gjøremål du har i løpet av en dag. Tid til 15 minutter trening er noe de aller fleste har tid til.

I denne artikkelen vil du lære hvordan du kan gjennomføre effektiv og skånsom trening som varer 15 minutter.

Hva slags trening du kan gjennomføre på 15 minutter

Effektiv trening på 15 minutter kan være løping, der du veksler mellom å trene med lav, moderat og hard intensitet. Å trene løping på denne måten kan bidra til å øke din aerobe kapasitet og utholdenhet, i tillegg til at du får trent opp hurtighet.

Hvordan trene effektivt på 15 min

Del treningen inn i tre deler der du gjennomfører oppvarming, kortintervall og en kort periode der du jogger ned.

Oppvarming når du skal trene i 15 min

Når du gjennomfører en aktiv oppvarming før du starter en intervalløkt eller et løp, vil temperaturen i muskulaturen stige, som igjen vil føre til at kroppstemperaturen stiger. Høyere temperatur vil øke stoffskiftet og omsetningen av energi. Økt muskeltemperatur bidrar til mindre motstand i muskulaturen, som gjør at muskelen trekker seg raskere sammen og blir sterkere, som er viktig for at du skal yte beste mulig. Hjertet jobber mer effektiv med å pumpe oksygenrikt blod rundt i kroppen, og sørger for høyere oksygenopptak.

Effektiv trening i 15 minutter med kortintervall

Å løpe kortintervaller er en effektiv måte å komme raskt i løpeform. Denne måten å trene løping på krever relativt kort treningstid, og er en fin måte å få lagt inn løpetrening i en travel hverdag. Å trene korte intervaller krever kortere restitusjonstid, siden trening med høy intensitet foregår over et relativt kort tidsrom. Løping av korte intervaller er gøy, fordi dette er en form for løping med høy intensitet alle uansett formnivå kan oppleve mestring i.

Jogge ned etter trening

På samme måte som oppvarming forbereder kroppen på belastningen det er å løpe, er hensikten med å løpe ned å bringe kroppen tilbake til hvilemodus så effektivt som mulig. Det er nødvendig i forberedelsen til neste treningsøkt. En gradvis nedtrapping i hjertefrekvens gir blodårer tid til å trekke seg sammen igjen og blodtrykket til å gå tilbake til normalen.

Effektiv trening på 15 min

Du gjennomføre effektiv trening på 15 minutter på følgende måte:

  • Oppvarming i 8 minutter
  • 10x 15 sekunders intervall med 15 sekunder pause mellom hvert intervall
  • 2 minutter avslutningsvis for å jogge ned

Kortintervallene kan bli løpt med hard intensitet, men ikke så hardt at du går over anaerob terskel. De korte pausene vil bidra til at pulsen raskt går opp.

Effektiv trening på 15 min

Når du gjennomfører en relativt kort oppvarming i dette treningsopplegget, vil det bli ekstra viktig å gjennomføre intervallene progressivt, ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Det vil bidra til at kroppen får en gradvis tilvenning til økt intensitet.

Relaterte artikler:

Effektiv trening på 20 min

Treningsprogram for deg som skal løpe 5 km

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *