HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Effektiv styrketrening

Sterke muskler er viktig for en sunn kropp. En måte å holde muskler i form er med styrketrening. Lær mer om effektiv styrketrening.

Men å utføre muskelstyrkende øvelser på feil måte kan gjøre mer skade enn godt. Her er noen retningslinjer som hjelper deg med å unngå skader og holder programmet på sporet.

  • Varm alltid opp og kjøle deg ned etter trening.
  • Bruk riktig teknikk for å unngå skader og maksimere gevinster. Du kan lære god teknikk gjennom en klasse eller en-til-en-økter med en sertifisert treningsekspert.
  • Pust ut når du løfter eller skyver; pust inn mens du sakte frigjør vekten. Hold aldri pusten mens du anstrenger deg. Det kan midlertidig øke blodtrykket betydelig og kan være risikabelt for personer med hjerte- og karsykdommer.
  • Ikke lås leddene dine; alltid la det være en svak bøyning i knærne og albuene når du retter ut bena og armene.
  • Ikke vær så ivrig etter å se resultater at du risikerer å skade deg selv ved å trene for lenge eller velge for mye vekt. Og husk at det er viktig å hvile muskler i minst 48 timer mellom styrketreningene.
  • Hvis du har vært syk, kan du gi deg en eller to dager fri etter å ha kommet deg. Hvis du var syk en stund, må du kanskje bruke lettere vekter eller mindre motstand når du først fortsetter å trene.
  • Styrketreningsøvelser bør ikke forårsake smerte mens du gjør det. Hvis en øvelse eller bevegelse forårsaker betydelig smerte, må du slutte å gjøre det! Når du utfører en øvelse, hold deg til et bevegelsesområde som føles behagelig. Over tid, prøv å gradvis utvide det området.
  • Lytt til kroppen din og kutt ned hvis du ikke er i stand til å fullføre en serie øvelser eller en treningsøkt, ikke kan snakke mens du trener, føler deg svak etter en treningsøkt, føler deg sliten, eller får vondt i ledd en treningsøkt.

Relaterte artikler:

Effektiv styrketrening hjemme

Effektiv hjemmetrening

Om forfatteren

Av Spurt

HØSTTURER!

OPPTIL 40% RABATT!