Effektiv styrketrening for løpere

0
167
Effektiv styrketrening for løpere

Lær mer om hvordan du kan trene motbakkeintervaller for å trene opp styrke legger og lår når du trener løping.

Styrketrening for løpere

For at du skal bli god til å løpe må du trene løping, og hvis du kan trene løping for å bli sterkere løper, så bør du gjøre akkurat det. Motbakketrening med bakkeintervaller kan være effektiv styrketrening, som i tillegg til å styrke muskulaturen i legger og lår, også kan bedre løpeteknikken din for bedre løpsøkonomi og gjøre deg til en raskere løper.

Effektiv styrketrening med bakkeintervaller

Variere mellom å trene korte og lange bakkeintervaller, litt etter hva som er målet ditt med motbakketreningen. Jo kortere bakkeintervallene er, jo hardere intensitet, men ikke hardere enn at du holder deg innenfor aerob sone. Jogge ned igjen etter hvert intervall, og start umiddelbart på nytt intervall når du er nede igjen.

Effektiv styrketrening for løpere

Bakkeintervaller vil styrke lår- og leggmuskulaturen din, og da spesielt leggene. Å ha styrke i leggene er viktig når du løper, for å ha et skikkelig fraspark og komme skikkelig over i steget for hvert løpesteg du tar. Å løpe i motbakker vil kreve enda mer kraft for hvert steg du tar, og vil på den måten styrke muskulaturen i beina dine.

Relaterte artikler:

Kombinere styrketrening og løping

Styrketrening og løping