Effektiv motbakketrening på tredemølle som får deg i superform

0
674
Effektiv motbakketrening på tredemølle
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Lær mer om hvordan du kan trene motbakkeintervaller på tredemølle for å bli en sterkere, raskere og mer utholdende løper.

Hvorfor bakkeintervaller på tredemølle får deg i form

Å trene løping på tredemølle kan være inngangen til et bedre liv der du kommer deg i form. Motbakketintervaller på tredemølle kan være effektiv trening for at du skal bli sterkere, raskere og mer utholdende, i tillegg til at du kan forbedre løpeteknikken for bedre løpsøkonomi. Mange tenker kanskje at motbakketrening er et blodslit bare de som er topp motiverte og godt trente orker, men faktum er at det å trene løping i motbakker ikke skal være hardere enn at du enkelt greier å gjennomføre treningen, uavhengig av ditt formnivå.

Hvordan du kan trene motbakkeintervaller på tredemølle

Bruk en tredemølle der du kan stille inn tredemølla slik at du har en stigning på 5-7 grader. De aller fleste tredemøller har denne funksjonen, der du kan stille inn elevasjon på tredemølla på alt fra 1-15 prosent. Pass på at du ikke trener med for bratt stigning på tredemølla, da dette kan forhindre deg i å få til et skikkelig løpesteg. Still inn en passende hastighet på tredemølla, og bestemme på forhånd hvor mange bakkeintervaller du ønsker å gjennomføre på mølla. Gå rolig på tredemølla som pause mellom hvert motbakkeintervall.

Hvordan du kan få bedre løpeteknikk av å trene motbakkeintervaller på tredemølle

Det kan være enklere å løpe med riktig teknikk når gjennomfører motbakketrening på tredemølle. Du må løfte knærne skikkelig og komme skikkelig opp og over hofta for hvert løpesteg du tar. Stegfrekvensen øker når du løper i motbakker, noe som bidrar til kortere steg og at foten treffer mer rett under hofta for hvert løpesteg du tar.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Når du gjennomfører effektiv motbakketrening på tredemølle kan du passe på følgende:

  • Ha en lett fremoverlent holdning når du løper, og rett blikket fremover
  • Kom opp med hofta og skyv frem for hvert løpesteg du tar
  • Løft knærne skikkelig for hvert steg
  • Høy stegfrekvens med kortere løpesteg
  • Slapp av i skuldre og nakke, og ikke knytte nevene
  • Bruk armene som pendler tett inntil kroppen for å hjelpe til med best mulig fremdrift

Hvordan bli raskere med effektiv motbakketrening på tredemølle

Når du trener motbakkeintervaller på tredemølle vil du oppnå tilnærmet like godt effekt som når du løper intervaller på flatmark. Motbakketrening på mølla kan være mer skånsomt, fordi farten er lavere enn hvis du løper i flate partier. Bakkeintervallene stimulerer de raske muskelfibrene i muskulaturen din, og bidrar også til å øke din aerobe utholdenhet. På sikt kan du løpe raskere ved samme intensitet.

Motbakketrening på tredemølle

Å trene med stigning på tredemølle er trening du kan gjennomføre året rundt, og kanskje det beste av alt er at du kan gjøre det i behagelige temperaturer hjemme eller på treningsstudio. Ta utgangspunkt i eget formnivå og pass på at du ikke gjennomfører intervallene med for hard intensitet. Trene med en intensitet som er komfortabelt hard, som vil si at du skal kunne gjennomføre alle repetisjonene du har satt deg som mål å fullføre.

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!