Effektiv måte å bli bedre til å løpe på 60 minutter

0
144
Effektiv måte å bli bedre til å løpe på 60 minutter

60 effektive minutter som kan få deg i toppform med løping, uansett hvilket form du er i nå. Lær deg hvordan.

Hvordan bli bedre til å løpe på 60 minutter

Selv om mengdetrening er viktig når du trener løping, er kvaliteten på løpetreningen du gjennomfører minst like viktig. Hvor mye og med hvilken intensitet du trener løping vil være viktig for at du skal øke din aerobe utholdenhet og kapasitet, og med det løpe enda raskere. Det er vanlig å si at terskelfarten er den høyeste farten du greier å holde i omtrent 1 time. Målet ditt med å trene løping rundt terskel, er at du skal heve din kapasitet, slik at du kan øke din terskelfart. Å løpe i terskelfart i én time, er det svært få av oss vanlige dødelige som greier. Derfor skal du gjennomføre progressiv løping i 60 minutter, der du øker intensiteten gradvis.

Bli en bedre løper med progressiv løping i 60 minutter

Å trene progressivt i 60 minutter, vil være en treningsøkt som virkelig kan gi deg et løft som løper. Progressiv trening gjennomfører du ved at du øker intensiteten gradvis gjennom hele perioden. Alle med en viss erfaring med løping fra før av kan gjennomføre progressiv løping i 60 minutter. Det handler om å trene progressivt med utgangspunkt i ditt formnivå, og øke intensiteten etter hva du klarer i løpet av en time. Du kan velge om du vil løpe progressivt i bolker, eksempelvis 20-20-20, der du starter med 20 minutter med lav intensitet, og følger opp med 20 minutter med moderat og hard intensitet. For mange kan det å avslutte en times løping med 20 minutter hard intensitet, være for mye. Alternativet da kan være å løpe 30-20-10 eller 30-25-5 minutters bolker med henholdsvis løping med lav, moderat og hard intensitet. Hvis det å variere intensiteten i bolker ikke er noe for deg, kan du ha en glidende overgang mellom med hvilken intensitet du løper i 60 minutter. Da kan du øke intensiteten gradvis når du føler for det, og sette inn nådestøtet (løpe med hard intensitet) i x antall minutter avslutningsvis.

60 minutter progressiv løping får deg i toppform

Progressiv løping får deg i toppform, og det beste av alt, er at de aller fleste kan gjøre det. Du vil ganske raskt merke at du øker din aerobe kapasitet, og blir sterkere, raskere og mer utholdende. 60 minutter progressiv trening er effektiv trening som gir bedre effekt fordi du lar kroppen få en gradvis tilvenning til økt belastning. Det gjør deg deg også bedre mentalt forberedt på å trene med hardere intensitet. Du reduserer også skaderisikoen, i og med at muskulaturen er varm og smidig før du trener med høyere belastning. Du bør likevel ikke trene 60 minutter progressiv løping for ofte. Hver tredje eller fjerde uke holder. Pass også på at du tar en hviledag eller gjennomfører lett restitusjonstrening dagen etter.

Relaterte artikler:

Kom i form med effektive måter å trene løping

Trening for 10 km under 60 min