Effektiv kortintervall når du trener for Sentrumsløpet

0
35
Effektiv kortintervall når du trener for Sentrumsløpet

Du trenger hurtighet når du skal løpe Sentrumsløpet. Lær hvordan du kan trene kortintervaller for å bli raskere på Sentrumsløpet.

Trene kortintervaller for Sentrumsløpet

Farten er ofte høy når du løper Sentrumsløpet, og du vil trenge hurtighet og være i stand til å takle temposkiftninger underveis i løpet. For å ha en sterk avslutning på Sentrumsløpet, må du kunne legge om takten og sette inn en sluttspurt. Alle disse egenskapene kan du trene deg opp til gjennom kortintervaller.

Intensitet kortintervall for Sentrumsløpet

Kortintervaller du trener for Sentrumsløpet kan ha en lenge på alt fra 100-600 meter. Disse kan bli løpt med høy intensitet, men du ha som mål å gjennomføre kortintervallene progressivt. Øke intensiteten innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Det vil bidra til at kroppen får en gradvis tilvenning til økt belastning. Å trene kortintervall på denne måten kan gi deg maksimal treningseffekt ut av kortintervallene, og også redusere risikoen for skader. Variere med hvor lange kortintervallene skal være, og tilpasse antall repetisjoner etter formnivå. Jo kortere intervaller, jo høyere intensitet kan du ha som mål.

Hvordan trene kortintervaller for Sentrumsløpet

Bestemme hvor lange kortintervallene skal være, og tilpasse antall repetisjoner etter formnivå. Ha som mål å ha en gradvis økning i hvor mange kortintervaller du gjennomfører, og gjør dette i takt med at kroppen bli sterkere. Jo kortere intervall, jo høyere intensitet. Gjennomføre kortintervaller på bane, langs vei eller i terreng. Kortintervaller kan også gjennomføres som en del av motbakketreningen for Sentrumsløpet.

Hvor ofte trene kortintervaller for Sentrumsløpet

Kortintervaller kan du gjennomføre gjennom hele treningsprogrammet ditt for Sentrumsløpet. Dersom du periodiserer treningsprogrammet ditt, kan du ha en hovedvekt av kortintervaller i en tidlig fase av treningsprogrammet ditt, og deretter ha en gradvis økning i langintervaller i en senere fase av opptreningen mot Sentrumsløpet.

Kortintervall er effektiv trening for Sentrumsløpet

Kortintervaller for Sentrumsløpet kan være effektiv og overkommelig trening for alle som skal løpe Sentrumsløpet, også de som har et begrenset treningsgrunnlag. Selv om intensiteten er høy, er belastningen moderat, fordi varigheten på intervallene er relativt lav. Effekten er god, og du får trent opp hurtighet og aerob utholdenhet og kapasitet.

Relaterte artikler:

Sprintintervaller for Sentrumsløpet

Trening for å løpe Sentrumsløpet