Effektiv intervalltrening for Bergen City Marathon

0
214
Effektiv intervalltrening for Bergen City Marathon


HØSTSALG!



Bergen City Marathon er et løp som vil kreve god aerob kapasitet og hurtighet, for at du skal gjennomføre på en best mulig måte. Lær hvordan du kan trene intervaller for Bergen City Marathon!

Trene intervaller for Bergen City Marathon

Bergen maraton har en utfordrende løype der du får testet dine løpeferdighet i alle typer terreng, alt fra flatmark til motbakker og nedoverbakker. For at du skal være best mulig forberedt og ha krefter nok til å løpe halvmaraton eller maraton under Bergen City Marathon, kan variert intervalltrening bidra til å øke din aerobe kapasitet og utholdenhet og gjøre deg raskere. Du bør variere med å trene korte og lange intervaller, og gjennomføre disse i flatt og kupert terreng, i tillegg til å trene motbakkeintervaller. Intervalltrening for Bergen City Marathon kan du gjennomføre ukentlig, litt avhengig av hvor mye og hvordan du trener. Intervalltrening kan passe for løpere på alle nivå.

Hvordan trene intervaller for Bergen City Marathon

Avhengig av hvordan treningsprogrammet ditt ser ut, kan du legge inn intervalltrening som en viktig del av treningsopplegget ditt. Dersom du periodiserer treningsprogrammet ditt, kan kortintervaller være i hovedfokus i en tidlig fase av treningsprogrammet. Senere, i den maratonspesifikke delen av treningsprogrammet for Bergen City Marathon, kan du etter ha hovedfokus på lengre intervaller. Dette vil være en naturlig progresjon, fordi du vanligvis øker treningsmengden utover i treningsperioden, i det vi kan kalle den maratonspesifikke perioden som strekker seg frem til perioden med nedtrapping 3 uker før maraton. Ellers bør intervalltrening inngå som en del av løpetrening med høyere intensitet. Hvor mye intervalltrening du skal gjennomføre i løpet av en uke må alltid ses i sammenheng med din totale treningsmengde. Hovedvekten av løpetreningen i forkant av Bergen City Marathon bør alltid være med lav intensitet.

Kortintervaller kan være intervalltrening som blir gjennomført progressivt, og lengden på intervallene kan være alt fra 200-600 meter eller 30-180 sekunder. Kortintervaller kan passe for løpere på alle nivåer. Selv om intensiteten er høy, er belastningen begrenset fordi varigheten av intervallene er relativt kort. Kortintervaller kan bli gjennomført på flatmark, kupert og som motbakketrening.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Langintervaller kan også bli gjennomført progressivt med moderat til hard intensitet, med en lengde på 800-1500 meter. Intensiteten vil naturlig være noe lavere enn for kortintervall, siden kreftene må fordeles utover en lenger distanse enn for kortintervall. Pausene kan være tilsvarende halve tiden det tar å løpe intervallet.

Relaterte artikler:

Sprintintervaller for Bergen City Marathon

Hvordan løpe Bergen City Marathon med negativ splitt

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!