Effekter av fysisk aktivitet

0
164
Effekter av fysisk aktivitet

Effekter av fysisk aktivitet. Lær mer om hvilke positive fysiske og psykiske effekter du kan ha av fysisk aktivitet.

Helseeffekter av fysisk aktivitet

I følge rapporten Vunne kvalitetsjusterte leveår (QALYs) ved fysisk aktivitet kan du i gjennomsnitt forvente å leve 3,25 år lenger en enn inaktiv person og har en bedre livskvalitet dersom du er fysisk aktiv. Disse tallene er basert på 30 minutter fysisk aktivitet daglig med moderat intensitet. Selv om det å leve drøyt 3 år lenger enn en inaktiv person ikke er veldig mye, vil økt livskvalitet ha mye å si, at du har det bra, og har overskudd i hverdagen. Andre positive helseeffekter av fysisk aktivitet er at du får en bedre regulering av blodsukker, blodfett og blodtrykk.

Positive effekter av fysisk aktivitet

Når du gjennomfører fysisk aktivitet vil kroppen respondere umiddelbart, ved at pulsen går og du blir varmere. Gjennomfører du regelmessig kondisjonstrening kan det gi økt utholdenhet og mer overskudd i hverdagen. Fysisk aktivitet er også positivt for hjernen for å redusere angst og bedre søvn. Den kognitive evnen blir bedre og med det også evnen til å lære. Når du er i aktivitet øker energiforbruket og fettforbrenningen øker, noe som kan bidra til å stabilisere kroppsvekten. Forbrenningen holder seg også høy i timene etter fysisk aktivitet, og har en positiv effekt på fordøyelsen din.

Lavere stressnivå og høyere smerteterskel

Hormoner som skilles ut når du trener kan ha en beroligende effekt, og da spesielt når du trener med høy intensitet. Fysisk aktivitet kan ha en smertelindrende effekt og virke positivt inn på ditt humør. Fysisk aktivitet ute gir frisk luft og sollys, noe som kan bidra til å redusere spenning, øke energinivået og ha en positiv innvirkning på humøret.

Forebygge sykdom med fysisk aktivitet

Som vi har vært inne på tidligere, kan regelmessig fysisk aktivitet øke livskvaliteten ved at det gir økt psykisk velvære og bedre fysisk helse. På sikt vil også immunforsvaret bli sterkere. Når du gjennomfører trening med høy intensitet, vil immunforsvaret svekkes i timene etter trening, men stabiliseres gjennom restitusjon.

Regelmessig fysisk aktivitet fører til at livskvaliteten blir bedre på grunn av økt psykisk velvære og bedre generell fysisk helse. Regelmessig fysisk aktivitet styrker også immunsystemet på sikt. Hardere treningsøkter kan føre til at immunsystemet svekkes timene etter aktivitet, men immunforsvaret stabiliseres gjennom hvile. Personer som er fysisk aktive halverer risikoen for å dø av hjerte- og karsykdommer. Fysisk aktivitet fremmer helse og gir deg overskudd, og er et viktig virkemiddel for å forebygge en rekke diagnoser, blant annet depresjon, høyt blodtrykk, diabetes og forskjellige typer av kreft.

Relaterte artikler:

Løping og vektreduksjon

Trening som gir deg overskudd