Effekt av jogging

0
497
Effekt av jogging

Effekt av jogging. Lær mer om hvilken effekt du kan ha av jogging, og hvordan du bør trene for å ha best mulig utbytte av treningen. 

Effekt av å jogge

Jogging kan være en effektiv måte å trene på, og en smart måte for nybegynnere å komme i gang med treningen. For å best mulig effekt ut av joggingen, kan man variere med hvilken intensitet man trener, og det er flere måter å gjøre det på. 

I denne artikkelen vil du lære mer om effekt av jogging, og hvordan du kan trene for best mulig effekt. 

Effekt av å jogge med lav intensitet

Jogging kan være trening der du løper med lav intensitet. Tempoet skal ikke være høyere enn at du kan føre en vanlig samtale mens du trener. Avhengig av hvor lang du jogger, vil du i varierende grad ha økt fettforbrenning. Jo lenger du jogger, jo mindre blir glykogenlagrene i kroppen, og forbrenningen av fett blir høyere. 

Jogging eller løping med lav intensitet, er den treningen alle løpere uansett nivå skal trene mest av. Hele 80 prosent eller mer av treningen du gjennomfører i løpet av en uke bør være med lav intensitet. Dette er godt nytt for nybegynnere som nettopp har startet med løping. Er du en helt fersk løper bør du nemlig starte trening med lav intensitet, slik at kroppen får en gradvis økning i belastning. Det får du når du jogger, og vil samtidig ha god effekt av å jogge. 

Effekt av å jogge og trening med høyere intensitet

For å ha best mulig effekt av å jogge, kan du kombinere denne joggingen med trening med høyere intensitet. Det kan du få gjennom å trene fartslek, intervall og stigningsløp. 

Effekt av jogging og intervalltrening

Intervalltrening kan være løping med høy intensitet i kortere eller lengre perioder, med relativt korte pauser mellom hvert intervall. Intervalltrening er en effektiv måte å forbedre din aerobe kapasitet, noe du vil lære mer om hva er i neste kapittel. Å trene intervaller er effektiv trening for å bygge opp din fart og utholdenhet for løping. Effekten av å jogge, kombinert med intervalltrening, vil gi deg trening med variert intensitet. I tillegg til å øke aerob kapasitet og fettforbrenning når du jogger, trener du opp hurtighet gjennom intervaller. 

Effekt av å jogge og trene fartslek

Fartslek kan være en effektiv, enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for nybegynnere å komme i gang med andre former for løpetrening med høyere intensitet. Fartslek kan være å veksle mellom løping med lav og moderat intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer. Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall. Fartslek er en mildere form for fartstrening, og passer derfor godt for nybegynnere som har liten erfaring med trening med høyere intensitet fra før av. Effekten jogging og fartslek vil være god. Også her får du en god variasjon med hvilken intensitet du trener, uten at treningen blir for hard. 

Effekt av jogging og stigningsløp

Stigningsløp er akselerasjoner på omtrent 100 meter, der du starter opp med rolig jogg og bygger opp farten gradvis til cirka 90 prosent av maks hastighet. Deretter reduserer du farten gradvis før du stopper. Varigheten på et stigningsløp bør være rundt 20-30 sekunder. Stigningsløp kan være effekt trening å avslutte rolige joggeturer med. Da får du opp intensiteten, og belastningen blir lav, siden stigningsløpene er korte. Effekten vil være god. Du får trent opp både hurtighet og aerob kapasitet gjennom stigningsløp. 

Effekt av jogging

Du vil ha en god effekt å jogge, bare gjennom å trene jogging med lav intensitet. Jogging vil gi deg en gradvis økt aerob kapasitet, og fettforbrenningen vil være god, spesielt på lengre joggeturer. For best mulig effekt av jogging, bør du kombinere denne treningen med trening med høyere intensitet. Gjør du det kan du komme i raskere form, i tillegg til at du kan bli en raskere løper. 

Relaterte artikler:

Effekt av løping

Effekt av å gå tur