Effekt av å trene med ellipsemaskin

0
63
Effekt av å trene med ellipsemaskin

Lær mer om hvilken effekt og fordeler du kan ha av å trene med Crosstrainer.

Trening med Crosstrainer

Den elliptiske crosstraineren er et grunnleggende treningsapparat som vanligvis finnes i kondisjonsseksjonen på et treningsstudio eller helsestudio. Det er et stasjonært utstyr, som inkluderer to lange håndtak og fotpedaler. Øvelsen etterligner bevegelsesmønstrene som oppleves når du går og løper for å gi en effektiv trening for hele kroppen. Her er syv fordeler ved å bruke en cross-trener:

1. Gå ned i vekt med Crosstrainer  

Trene med en elliptisk maskin for å gå ned i vekt. Når det gjelder forbrente kalorier, er treningsøkter på elliptiske crosstrenere sammenlignbare med trening på tredemølle, men kan ofte føles lettere ettersom større grupper av muskler brukes til å generere bevegelsen. Det nøyaktige antallet kalorier som forbrennes under en trening på crosstrainer vil avhenge av en rekke faktorer, inkludert alder, kjønn og ditt nåværende formnivå, men det er absolutt en av de mest effektive maskinene å bruke hvis målet ditt er å gå ned i vekt.

2. Skånsomt mot leddene


Fordelene med en cross-trainer går langt utover vekttap, og inkluderer mindre belastning på leddene dine. Når du vurderer fordeler og ulemper med crosstraining vs tredemølle, er det en av de viktigste forskjellene. Når du trener på en Crosstrainer, unngår du støtene du får når du trener løping. Dette gjør Crosstrainer til et godt alternativ for mennesker som opplever leddproblemer eller smerter, ettersom mengden trykk på leddene, spesielt i kne og hofte, reduseres betydelig.

3. Trene hele kroppen med Crosstrainer

I motsetning til mange andre cardio-maskiner, får du trent hele kroppen når du trener med Crosstreneren, noe som kan gi økt antall forbrente kalorier. For å gi armene en effektiv treningsøkt, hold ganske enkelt i håndtakene, skyv og trekk når du beveger føttene på pedalene. Dette trener hele overkroppen, inkluderer bryst og skuldre. Når du beveger pedalene med føttene, vil underkroppen, inkludert setemusklene, få god trening. For å målrette trening på setemuskulaturen, kan du øke motstanden eller innføre perioder med å tråkke bakover. Crosstreneren er en meget tilpasningsdyktig maskin, og treningsøkter kan skreddersys for å målrette trening for spesifikke muskelgrupper etter behov.

Det er mulig å gjøre noen justeringer av ellipsemaskinen for å hjelpe deg med å tone kjernemuskulaturen din, inkludert alle viktige magemuskler. Du slipper du bare håndtakene for i enda større grad engasjere kjernemuskulaturen. Når du ikke lenger holder på med hendene, må du bruke magemusklene for å holde deg balansert. Dette gir deg en fantastisk kjernetrening.

Du kan også variere teknikken som brukes på crosstreneren for å få best mulig trening av lårmuskulaturen. Små endringer i måten du bruker maskinen på kan målrette mot forskjellige muskelgrupper, noe som hjelper til med å holde lårene sterke. For eksempel, når du tråkker bakover, vil du trene mer på fremsiden av lårmuskulaturen. Hvis du er en avansert bruker, kan du til og med utføre knebøy når du tråkker bakover. Målet er å holde knebøyen i noen sekunder hver gang.

4. Intensitet når du trener med ellipsemaskin

Variere med hvilken intensitet du trener på Crosstreneren, for å ha best mulig effekt ut av treningen. Når du bruker en crosstrainer, kan du enten velge å etterligne en rask gåtur, en løpetur eller utfordrende trappegang. For å endre type trening, trenger du bare å variere motstanden på maskinen og hastigheten du beveger deg med. Hvis du prøver å forbedre kondisjonen din, kan du introdusere litt intervalltrening med høy intensitet. Dette innebærer å veksle mellom perioder med høy og lav intensitet. Du kan starte lavt, og bygge opp intensiteten over tid.

5. Forebygge skader


Hvis du er ny på treningsstudioet, kan det være overveldende, og noe av utstyret kan være vanskelig å bruke. Dette er ikke noe problem med crosstrener, som har et ekstremt intuitivt design, der riktig teknikk kan læres i løpet av få minutter. Tilsvarende er crosstrener også en av de sikreste apparatene å bruke inne i treningsstudioet. Å trene på Crosstrainer er skånsomt trening der du unngår støtene du får når du jogger.

6. Bli sterkere av å trene på ellipsemaskin


Mens motstandstrening ofte er den øvelsen du velger for å styrke musklene, er bruk av crosstrener et utmerket alternativ, eller supplerende trening for å forbedre generell styrke. Å øke maskinens motstand betyr at kroppen din må jobbe hardere for å oppnå samme hastighet. Forskning har også antydet at crosstrainer kan brukes som en restitusjonsøvelse av folk som deltar i mye motstandstrening. Dette har vist seg å hjelpe musklene til å komme seg mye raskere, og kan føre til større generell økning i styrke. Når du bruker cross-trainer restitusjonstrening, er det viktig å holde motstanden og hjertefrekvensen relativ lav, sammenlignet med øvelser med høy intensitet.

7. Trene med Crosstrainer hjemme


Hvis du ønsker å trene hjemme, i stedet for på et treningsstudio, bør en ellipsemaskin være øverst på utstyrslisten din. De er relativt billige, tar ikke mye plass og gir deg trening for hele kroppen.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier forbrenner du med Crosstrainer?

Hvordan komme i form med roiing